Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 29 jun 2017 11:34

Kia Optima PHEV - betyg i 5 kategorier

1. Motor och köregenskaper

Foto: Kia

Kia har prioriterat lång räckvidd och att bilen ska köras på el så mycket som möjligt. Därför är det också elläge som gäller när bilen startar, i alla fall tills motorn är uppe i arbetstemperatur. Behöver du mer värme eller kyla så kommer bensinmotorn att kliva in, precis som den gör i farter över 120 km/tim. Du behöver köra elmotorn mjukt för att det inte ska bli ryckigt, bland annat kan inbromsning bli lite häftigare än du tänkt dig. Här kan balansen förbättras och energiåtervinningen göras ännu bättre. Men totalt sett är drivlinan behaglig och köregenskaperna neutrala.



2. Säkerhet och förarstöd

Foto: Simon Hamelius / KIA KIA MOTORS SWEDEN AB

Filkörningsassistenten kan tack och lov stängas av med en knapp då inte heller Kia har fått till en bra balans för hur mycket systemet ska bråka med styrningen på bilen. Autobromsen innehåller ett moment av igenkänning av fotgängare. Vill du ha en dödavinkelvarnare och den fina 270-graderskameran som ger en bra översikt över bilen behöver du köpa till ett utrustningspaket för 19 900 kronor. I praktiken kommer förstås de flesta att välja det här paketet och därmed få en väldigt välutrustad bil.



3. Teknik och uppkoppling

Hybridsystemet är inte krångligt att använda och du sköter eldriften med en enda knapp, resten sköter sig självt. Kia erbjuder både Android Auto – när den finns i Sverige – samt Apple CarPlay och det egna Kia Connect där din smartphone speglas. Men Kia har ingen speciell app för att sköta och titta på bland annat laddningen i bilen. Det kommer eventuellt först vid bilens ansiktslyftning om två till tre år.



4. Design

Foto: Simon Hamelius / KIA KIA MOTORS SWEDEN AB

Optima ser verkligen ut som många andra lite större kombibilar. Fronten är, tycker jag, den snyggaste delen på bilen. Även om de aktiva luftintagen i grillen förstör lite av ansiktsuttrycket. Jag tycker om den enkla inredningen även om Kia kanske kunde ha vågat gå lite hårdare fram med förenklingarna. Att både bensin- och elpåfyllning sitter på samma sida är en fördel. Baksätet är riktigt rymligt och Kia ska ha beröm för att de verkligen arbetat för att behålla alla de fina lastutrymmena från den vanliga kombin.



5. Köpa och äga

Foto: Simon Hamelius / KIA KIA MOTORS SWEDEN AB

Det här är en laddhybrid som jag gissar kommer att ställa till det för de tidigare dominanterna i klassen. Kia har alla chanser att stjäla köpare eller tjänstebilsförare från en rad andra bilmärken. Den smarta drivlinan gör att du kan köra den här bilen väldigt snålt och ändå inte överdriva elladdningen. Ett relativt lågt pris och ett lågt förmånsvärde är förstås ett plus och räckvidden på el är tillräckligt lång för att klara framtida krav. Batteriet är heller inte så stort och tungt att det omöjliggör längre resor – så som är fallet med många andra laddhybrider. Den totala räckvidden är långt över 100 mil.