Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 18 jul 2016 10:02

Kia Niro – äntligen en hybrid som känns riktigt bra

Drivlinan i Kia Niro känns riktigt bra. Den gör bilen snål – men känns samtidigt inte som en kompromiss.

Drivlinan i Kia Niro känns riktigt bra. Den gör bilen snål – men känns samtidigt inte som en kompromiss.

1/2

Foto: Kia

2/2

Foto: Kia

BARCELONA. Kia pratar mycket om den nya designen.

Om köregenskaperna och de fina utrymmena.

Jag tycker att det allra bästa med nya Kia Niro är hybriddrivlinan.

Äntligen en hybrid som uppträder som en vanlig bil.

Kia snabbutvecklade Niro och när de vid presentationen av bilen strax norr om Barcelona – för övrigt samma plats där de tidigare i år visade nya Sportage - presentar sina målgruppsanalyser slås man av hur rätt det blev. Kia utvecklade Niro på tre år och tajmingen för bilen är perfekt.

Allt fler bilköpare vill sitta högt upp.

Allt fler nöjer sig med en bil i Golf-storlek.

Allt fler sneglar på hybridbilar för att sänka bränsleförbrukningen och för att komma åt vissa skattelättnader.

 BETYG+BILDER: Så bra är nya Kia Niro

Kia prioriterar rätt med drivlinan

Kias nya marknadschef i Europa Artur Martins, portugis som i samband med visningen förstås inte kunde undgå att prata lite fotboll, berättar att Kia också tagit kritiken de fått tidigare på allvar. De har alltså jobbat mycket med köregenskaperna.

Ni som kört de hybridbilar som finns på marknaden vet att de ofta arbetar tillsammans med den steglösa CVT-lådan. Flera hybrider som följt i hjulspåren av Toyota Prius har också varit relativt mjuka och haft en rätt tveksam styrning. De tillverkarna har helt enkelt prioriterat komfort och tänkt att de som kör hybridbilar kör väldigt försiktigt för att inte säga gubbigt.

Kias motdrag är att montera en dubbelkopplingslåda till bensin- och elmotorn. Det ger en helt annan känsla, verkligen en helt annat. Det är ingen hemlighet att jag har svårt för CVT-lådans ständiga ylande men med PDK blir körupplevelsen och kontakten mellan mig och motorn, kraften, som i en vanlig bil. Kias ingenjörer berättar också att ljudet från motorn och hur den jobbar med växellådan varit en viktig detalj.

 BETYG+BILDER: Så bra är nya Kia Niro

Låga förbrukningen imponerar

Styrningen har förbättrats och känslan från nya Optima finns kvar även i Niro. Chassi och fjädring är satt medvetet neutralt för att både ge komfort och bra vägegenskaper. Kia flirtar inte med sportbilsköparna utan inser att Niro först och främst är en bil för familjer. Det finns ett sportigare läge på växellådan men det är befriande fritt från olika körprogram och sport-knappar.

Kia har också lyckats bygga en drivlina som verkligen använder kraften i batteriet. Vi kör i bergsområdet norr om Barcelona och lyckas inte dra ur batteriet en enda gång. Visst, det är också mycket nedför och flera bra tillfällen för bilen att ladda batteriet men testkörningen är inte alls överdrivet snäll.

Ändå stannar den verkliga förbrukningen på strax över halvlitern per mil.

Kia Niro hybrid är alltså en bil som du kan köra som vanligt och ändå få en väldigt låg förbrukning - vilket verkligen inte är fallet med alla hybridbilar.

 BETYG+BILDER: Så bra är nya Kia Niro

Ingen storlastare

Batteriet sitter under baksätet och väger endast 33 kilogram. Kia använder lithium-ion och påstår att energitätheten är hela 50 procent bättre än hos konkurrenterna.

Niro är kortare än storasyskonet Sportage men har en längre hjulbas, hjulen har alltså flyttats längre ut i hörnen för att få större innerutrymmen.

Baksätet är riktigt rymligt och dessutom platt vilket betyder att det går att sitta tre vuxna i bredd. Däremot är bagageutrymmet relativt kort och med små fack under golvet. Precis som för bland annat Audis nya Q2 blir ditt behov av utrymme för bagage avgörande för om bilen är ett köpalternativ.

 Sugen på en Kia Niro? Se vad du kan få för din gamla bil här