Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 10 feb 2017 10:43

Kia hoppas på Rio-effekt trots klen motor

Kia Rio

Kia Rio

1/4

Foto: Kia

Kia Rio

Kia Rio

2/4

Foto: Kia

Kia Rio

Kia Rio

3/4

Foto: Kia

Kia Rio

Kia Rio

4/4

Foto: Kia

LISSABON. Europas största bilsegment är ett getingbo med många riktigt bra bilar för 130-180 000 kronor.

Där ska Kia försöka bryta ny mark med fjärde generationen av Rio.

Men utan riktig kraft under huven kan det bli svårt att locka de medvetna köparna.

Det finns testkörningar av nya bilar där det är uppenbart att tillverkaren valt vägar bara för att visa på bilens starka sidor.

Men ingen ska beskylla Kia för att ha skräddarsytt testvägarna norr om Estoril i Portugal åt sin nya Kia Rio.

Jo, vi får testa bilens väldigt fina styrning och välbalanserade chassi i tre övningar på en del av racerbanan i Estoril. Där briljerar Kia Rio med väldigt fina egenskaper i en övning med undanmanöver under panikinbromsning. Vi kör 75-77 km/tim rakt in i en konbana men det är inga som helst problem att bromsa mycket kraftigt och samtidigt styra undan hindret.

Det är det sannerligen inte många i den här småbilsklassen som klarar lika bra.

Vi kör också en tajt slalombana och avrundar med en slags garageövning som slutar med att vi ska skjuta en fotboll, med bilen i ett mål. På tid. Här kärvar koppling och växellåda en aning men kanske beror det allra mest på stressen hos föraren.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Kia Rio

Bullrig – men väldigt stabil

Men de tre testslingorna i varierande längd består av en kort motorvägssträcka och sen mycket dåliga vägar med många tvära kurvor, branta backar och dålig beläggning.

Här hörs det tydligt att Kia kunde ha jobbat mer med att isolera bort vägljudet. Nu mullrar det ordentligt från hjulen på den råa beläggningen.

Däremot ska chassi och dämpning ha beröm för då bilen är mycket kursstabil i de snäva svängarna, krängningarna är minimala och den smarta kurvbromsfunktionen där bromskraft levereras till hjulen individuellt gör det möjligt att bromsa hårt även när det svänger. Andra småbilar har en tendens att rolla och kränga i skarpa kurvor, det beteendet har inte alls Kia Rio.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Kia Rio

Instegsmotorn är alldeles för klen

Vi testkör två olika bensinmotorer varav den ena är tänkt för Sverige vid lanseringen. Det är 1,2-litersmotorn på 84 hästkrafter som inte alls passar de tuffa backarna. Motorn måste varvas hårt och motorljudet hörs mycket väl i kupén. Växlingsindikatorn vill att jag växlar upp när jag når 2000 rpm men i backarna orkar inte bilen alls på den högre växeln.

Enda sättet att köra den här motorn så att det blir någorlunda behagligt är att gasa mycket försiktigt, växla ofta, ha stort tålamod och försöka undvika hastigheter över 120 km/tim.

Då är den lilla trecylindriga enlitersmotorn med turbo betydligt trevligare. Kia-importören ska försöka få den till Sverige och då är det bara att hoppas att prispåslaget inte blir för saftigt. När importören jämför med hur påslaget var för Céed har de fått lite kalla fötter men framåt hösten hoppas jag verkligen att enlitaren tillsammans med en sjustegad automatlåda finns i Sverige.

Kia har också dieselmotorer med på testet men prispåslaget blir för stort för att en diesel ska vara intressant i en Rio.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Kia Rio

Har många starka punkter

Under testkörningen hinner vi knappt notera Kia Rios verkliga säljfördelar jämfört med konkurrenterna:

Utrymmet. Både i baksätet och i bagageutrymmet är det mycket bra med plats. Att framstolarna kan skjutas fram och bak på en lång skena betyder att utrymmet kan varieras på ett bra sätt. Även ratten kan flyttas ordentligt vilket betyder att alla olika människor kan hitta en bra körställning.

  Säkerheten. Kia Rio är ensam i den här storleks- och prisklassen att erbjuda autobroms som kan upptäcka fotgängare. Det behöver bilköparna mer än de vet om.

Garantin. Sju års nybilsgaranti är något Kia glömmer bort att berätta om. Det är en riktigt bra fördel.

Uppkoppling. Apple Car Play och Android Auto - när det nu finns i Sverige - är standard och det fungerar bra på den stora 7-tumsskärmen som är standard i Sverige vid introduktionen.

Designen. Kia Rio ser riktigt snygg ut på utsidan och insidan är föredömligt enkel.

När vi kör bilen är priset för Sverige inte klart och då konkurrensen är stenhård behöver Kia-importören verkligen pressa ner priset så nära dagens Rio-pris på 155 000 kronor som möjligt. Annars kommer Kia Rio lite för nära större och bättre bilar.

Kia Rio blir troligen ett riktigt bra privatleasingalternativ och ett bra köp för småbilskunder som prioriterar utrymme framför motorstyrka.

3 Konkurrenter:

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Kia Rio