Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 5 jun 2017 12:06

Honda Civic är en klassiker som bara blir bättre

1/4

Foto: Honda

2/4

Foto: Honda

3/4

Foto: Honda

4/4

Foto: Honda

Tio generationer av samma bilmodell.

Det kan verkligen inte alla biltillverkare skryta med.

Och äntligen har Honda Civic blivit lite mer – vanlig.

Jag ska direkt erkänna att jag aldrig varit någon vän av Hondas mellanklassmodell Civic. Designen har varit mycket speciell, minst sagt, och jag har inte tyckt om förarpositionen. Jag tycker också att Honda valt fel prissättning i Sverige och helt enkelt tagit för mycket betalt för sina bilar.

Så frågan är då om Honda lyckats vända på det här med tionde generationen av Civic, som ändå haft en relativt stabil kundkrets i Sverige.

BETYG I 5 KATEGORIER – Så bra är Honda Civic 

Civic har blivit snyggare

Om vi börjar med designen så tycker jag att Honda slipat av de värsta kanterna. Civic ser mindre märklig nu. Eller så är det så enkelt som att Japan-konkurrenten Toyota flyttat gränserna med sin C-HR. 

Civic är en låg och bred bil som verkligen ger ett sportigt intryck. 

– Wow, vilken häftig sportbil, ropar min dotter det första hon gör när hon får se Honda Civic på parkeringen.

Jag börjar förklara att det egentligen inte är en sportbil utan mer en mellanklassbil med en viss design men intrycket vill inte släppa. Hennes kompisar är också imponerade över "sportbilen" jag testkör.

BETYG I 5 KATEGORIER – Så bra är Honda Civic 

Interiören i klass med konkurrenterna

På insidan har Honda också lugnat ner intrycket och centrerar det mesta runt en stor och integrerad bildskärm. Det är en blandning av knappar och digitala funktioner och Honda har inte lyckats bättre eller sämre än andra i mellanklassegmentet att reda ut ett smart och entydigt gränssnitt mellan bil och förare.

Apple Car Play finns via sladd och Honda har gjort ett smart litet hål i mittkonsollen för att du ska kunna lägga telefonen längst ner och dra upp sladden till ladduttagen.

Sittpositionen är låg och jag drar ratten till maxläget både mot mig och uppåt. Det här är inte någon bra bil för de som vill ha ett högt insteg eller som vill ha ett ordentligt undanfall för benen.

Utrymmena är varken bättre eller sämre än i andra bilar i samma storleksklass. Och precis som jag sitter lågt i framsätet är positionen i baksätet nära golvet.

BETYG I 5 KATEGORIER – Så bra är Honda Civic 

Stryker inte alla tvivel

Så var det prissättningen. Honda listar ett frånpris på sin hemsida som är en bit under 200 000 kronor. Det gäller då den nya enlitersbensinaren. Jag testkör den nya 1,5-litersmotorn vars prislapp börjar på 236 900 kronor. Vill du den adaptiva stötdämpningen kostar det 20 000 kronor extra och vill du dessutom ha skinnklädsel kostar det ytterligare 10 000 kronor.

Honda har inte strukit alla mina tidigare tvivel om modellen men Civic är i alla fall på rätt väg mot ett slags normaltillstånd. Jag blir inte upprörd över modellen som jag blev tidigare. Men jag blir å andra sidan inte speciellt berörd heller.

BETYG I 5 KATEGORIER – Så bra är Honda Civic 

3 Konkurrenter:

Mazda3

Ford Focus

Toyota Auris