Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 31 jan 2018 17:00

Här skapades en världsmästare

1/4

Foto: / POLESTAR CYAN RACING

2/4

3/4

4/4

GÖTEBORG. Jag spänns fast i bilen och min raceingenjör Per Blomberg går igenom alla reglage.

Monza-banan ligger framför mig och jag sitter i världsmästarbilen Volvo Polestar Cyan Racing S60.

Jag önskar att jag hade lite hårt bröd till hands.

När Thed Björk vann VM-titeln i WTCC i höstas jublade och grät han i bilen. Han kramade om hela Cyan-gänget i depån och Cyan Racing-chefen Christian Dahl. 

Mitt i all glädje är jag säker på att han tänkte en kort stund på ett ovalformat rum inne i ett nybyggt hus på ett industriområde i Mölndal söder om Göteborg.

För det är där, hos Cyan Racing och i den nybyggda simulatorn, som Thed Björk la grunden till VM-segern. Det var där han kunde nöta in den svåra banan i Macau och det var där han kunde träna på de svåra starterna. När det började regna i Macau och flera av Volvos konkurrenter log och menade att nu, nu skulle Thed Björk halka in i räcket och ta med sig noll poäng hem till Sverige.

Men Thed Björk hade redan kört i regn på Macaus stadsgator – i den simulator jag nu ska få testa.

Per Blomberg går igenom exakt hur förarna tränar. Att de arbetar tillsammans med sitt vanliga team från racerbanan och hur allt sköts exakt lika minutiöst noggrant som om det hade varit en heldagstest på en racerbana någonstans i världen.

Regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren arbetade på Cyan Racing när simulatorn köptes in. Dahlgren reste runt hos flera leverantörer och när mjukvara och den stora testriggen köpts in fick Dahlgren ansvar för att trimma in systemet och simulatorn exakt för den Volvo S60 som Cyan Racing använder.

Och det är Robert Dahlgren som ger mig tipset om att äta hårt bröd för att slippa bli åksjuk.

LÄS MER: Teamchefen: "Skulle kännas märkligt att inte köra med Volvo 

Inbromsningarna känns i magen

För det är en lite skum känsla att köra en bil i den här typen av simulatorer. Jag har tidigare testkört Volvo Cars chassisimulator som är en liknande maskin och den gången fick jag avbryta för att gå ut och kräkas.

Det är speciellt inbromsningar som oroar magen. Det känns lite som att bilen glider fram samtidigt som den lyfts upp bak. Och ändå används bältessträckare för att ge illusionen av en riktig inbromsning.

Jag börjar få ordning på körningen under acceleration och kurvorna men inbromsningarna spökar när vi avbryter testet.

Jag får en klapp på axeln med orden att racerstjärnan Yvan Müller – som Cyan plockade in för att hjälpa Thed i det sista racet och som var i Göteborg för att öva starter – inte heller klarade speciellt många varv. Men ett 80-tal teststarter hjälpte honom i alla fall att kunna skugga Björk i Qatar och agera effektiv hjälpryttare.

Effektiva simulatorer har blivit ett nödvändigt verktyg i bilracing, speciellt i de serier där det är begränsat antal testdagar och där det tekniska reglementet gör det möjligt att utveckla och förändra bilen över tid. 

Det ger också svenska förare en möjlighet att lära sig de racerbanor som konkurrenterna ofta har en större erfarenhet av.

Per Blomberg berättar att förarna och ingenjörerna ofta kan finslipa på detaljer och att de numera kommer väl förberedda inför varje racehelg.

I framtiden ska också Cyan Racing kunna använda mångmiljoninvesteringen för att utveckla nya tävlingsbilar. Data från de flesta tävlingsbilar går att mata in i simulatorn som då också kan användas.

LÄS MER: Mobilförbudet - snart är det här