Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 16 maj 2017 16:00

Här är alla motorerna i nya Volvo XC60

Power Pulse och Supercharger kan kanske låta som något för rejsputten men även du som vanlig vardagsbilist har nytta utav tekniken.

Power Pulse och Supercharger kan kanske låta som något för rejsputten men även du som vanlig vardagsbilist har nytta utav tekniken.

Foto: Volvo

BARCELONA. Power Pulse och Supercharging.

Volvo fortsätter att utveckla sina hyllade fyrcylindriga motorer.

Och körbarheten kommer ännu mer till sin rätt i nya XC60.

Varken Power Pulse-tekniken till dieselmotorn D5 eller superladdningen av bensinmotorn T6 är helt ny för Volvos nya mellanklass-suv XC60. Men tekniken kommer till sin rätt i den kompakta och körglada bilen.

Jag körde både D5 och T6 under testdagarna i Barcelona och båda arbetade tyst, snällt och effektivt både på motorvägen söder om Barcelona och på bergsvägarna norr om staden och kustremsan.

Power Pulse och Supercharger kan kanske låta som något för rejsputten men även du som vanlig vardagsbilist har nytta utav tekniken. Power Pulse är i praktiken lite undansparad luft från en trycktank som används för att skapa mer effekt på låga varvtal på dieselmotorn. D5-motorn behöver inte vänta på att den vanliga turbon ska få avgaser att börja jobba med. Tryckluften bidrar till ökad effekt på låga varvtal och den annars så tydliga turbokicken uteblir.

Förbättrar effektkurvan 

Superchargern till bensinmotorn T5 går i princip samma sak – det vill säga förbättrar effektkurvan och därmed köregenskaperna. För dig som vardagsbilist betyder det att bilen blir lättare att köra mjukt och komfortabelt. Det finns få bilar i dag - oavsett storleksklass och typ – som går att köra så mjukt och smidigt som Volvos nya XC60.

Att motorn levererar jämn och fin effekt oavsett varvtal är en starkt bidragande orsak till det.

Testbilarna i Barcelona saknade båda paddlar på ratten men Volvos produktmanager för XC60, Hans Nilsson, lovar att det finns en sportratt med paddlar som tillval och samma rätt är standard i R Design-versionen.

Redan vid lanseringen erbjuder Volvo också laddhybridmotorn T8 där du kan köra bilen helt och hållet på el i cirka 4,5 mil.

Bensinmotorer

Volvo XC60 T5 AWD

Pris: från 422 900 kronor

Motor: Fyrcylindrig bensin, turbo.

Cylindervolym: 1 969 cc.

Effekt: 254 hk.

Vridmoment: 350 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 6,8 sekunder.

Toppfart: 220 km/h.

Bränsleförbrukning: 7,3 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 167 gram/km.

Kommentar: Volvos billigaste drivlina som vi tyvärr inte fick testköra i Spanien. Inte jättelåg förbrukning och med regeringens nya skatteförslag blir det en kännbar straffskatt till och med för Volvos snålaste bensinare.

 

Volvo XC60 T6 AWD

Pris: från 491 900 kronor

Motor: Fyrcylindrig bensin, dubbelturbo.

Cylindervolym: 1 969 cc.

Effekt: 320 hk.

Vridmoment: 400 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 5,9 sekunder.

Toppfart: 230 km/h.

Bränsleförbrukning: 7,7 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 176 gram/km.

Kommentar: Väldigt fina egenskaper i den nya Volvon. Motorn gillade verkligen att bli av med lite extravikt från XC90 och svarade bra alla varvtal. Fick också tyst och fint och hade en fin övergång vid stopp-start.

 

Volvo XC60 T8 AWD

Pris: från 658 800 kronor

Motor: Fyrcylindrig bensin, dubbelturbo. Elmotor.

Cylindervolym: 1 969 cc.

Effekt: 320 hk.

Vridmoment: 400 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.

Batteri: Lithium-ion, 10,4 kWh.

Effekt från elmotor: 65 kW

Vridmoment från elmotor: 240 Nm

Kombinerar effekt bensin+el: 407 hk.

Kombinerat vridmoment bensin+el: 640 Nm.

0–100 km/h: 5,3 sekunder.

Toppfart: 230 km/h.

Bränsleförbrukning: 2,1 liter bensin per tio mils blandad körning.

CO2: 49 gram/km.

Räckvidd på bara el: 45 km enligt körcykeln NEDC

Laddtider på batteriet 16A/10A/6A: 3/4/7 timmar.

Kommentar: Det blir laddhybriden i Volvo-familjen som får ta del av miljöbonusar från regeringen och det kan behövas med tanke på det höga priset. 4,5 mil på el låter lite men kan Volvo ta hand om drivlinan lika bra som Toypoa gjort på sin nya Prius PHEV så blir det snålare även vid verklig körning. 

Dieselmotorer

Volvo XC60 D4 AWD

Pris: från 475 900 kronor

Motor: Fyrcylindrig diesel, dubbelturbo.

Cylindervolym: 1 969 cc.

Effekt: 190 hk.

Vridmoment: 400 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 8,4 sekunder.

Toppfart: 205 km/h.

Bränsleförbrukning: 5,2 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 136 gram/km.

Kommentar: Den lilla populära dieselmotorn D4 fanns inte heller den med i Spanien. Men vi ser fram emot att få köra den här kommande storsäljaren D4, med den mindre dieselmotor då testbilarna kommer till Sverige. Har mycket att leva upp till.

 

Volvo XC60 D5 AWD

Pris: från 465 900 kronor

Motor: Fyrcylindrig diesel, dubbelturbo.

Cylindervolym: 1 969 cc.

Effekt: 235 hk.

Vridmoment: 480 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 7,2 sekunder.

Toppfart: 220 km/h.

Bränsleförbrukning: 5,5 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 144 gram/km.

Kommentar: Den större trotjänaren D5 fanns med i Barcelona och visade inga tecken på ålderssvaghet. Tvärtom har Power Pulse verkligen gett motorn nytt liv. Mycket fin karaktär och inte alls högljudd i den här välisolerade karossen.