Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 9 jun 2016 15:20

Första testet: Tesla Model X

Expressens reporter David Jakobsson är bland de första i Europa att få testa Tesla Model X.

Expressens reporter David Jakobsson är bland de första i Europa att få testa Tesla Model X.

1/3

Tesla Model X är en riktigt dyr bil. Men de som skaffar en kommer inte att bli besvikna.

Tesla Model X är en riktigt dyr bil. Men de som skaffar en kommer inte att bli besvikna.

2/3

Foto: Tesla

Bilens måsvinge-dörrar har fått stor uppmärksamhet på förhand.

Bilens måsvinge-dörrar har fått stor uppmärksamhet på förhand.

3/3

Foto: Tesla

OSLO. Tesla Model X imponerade på en hel bilvärld – redan innan någon hade sett den.

Här utlovades bra räckvidd, fina utrymmen och sanslös prestanda.

Men, eftersom bilen blev kraftigt försenad har vi hittills inte kunnat ta reda på om bilen lever upp till de högt ställda förväntningarna.

Nu har vi äntligen, som en av de första tidningarna i Europa, fått köra den.

Okej, vi börjar med det roligaste: Tesla Model X 90D har två elmotorer, en fram och en bak, på vardera 263 hk. Den maximala kombinerade systemeffekten anges till 417 hästar och vridmoment till 600 Newtonmeter. Kraften kommer ögonblickligen när jag trycker gasen i botten på nya Tesla Model X 90D och accelerationen är brutal. Den 2,5 ton tunga bilen klarar 0–100 på fem sekunder blankt. Väljer man Model X P90D och utrustar den med funktionen ”Ludicrous Mode” blir det ännu värre – den accelererar från 0–100 km/h på bara 3,4 sekunder.

Riktigt rymlig Tesla

Men, även om accelerationen blivit ett viktigt försäljningsargument för Tesla så är det inte detta som är mest intressant. Det spännande är att Tesla nu kan erbjuda en rymlig elbil som på nästan alla sätt klarar att konkurrera med mer traditionella bilar.

Till att börja med är Model X är en stor bil. Den är över fem meter lång och nästan 2,3 meter bred mellan backspeglarna. Det här har gett Tesla stora utrymmen att spela med när de skapade interiören. Förarmiljön är rymlig och den stora vindrutan som sträcker sig ända upp över taket bidrar till en luftig känsla. Den bidrar dessvärre också till dålig sikt när solen tittar fram – ett rutmönster från instrumentbrädan speglar sig nämligen i skarpt i den stora glasytan vilket gör det lite svårt att se vart jag kör. ”Det kanske beror på hur bilen har polerats”, förklarar en representant för Tesla.

Drar tung last

I bak, innanför de spektakulära och komplicerade falkvinge-dörrarna, finns också gott om plats. Även på den bakersta raden (Ja, Model X går att få fem, sex eller sjusitsig) kan vuxna resa utan större problem. Model X bjuder också på ett riktigt bra lastutrymme – den sexsitsiga versionen uppges kunna lasta upp till 2 180 liter. Det är minst lika imponerande som accelerationen. Model X gör sig också som dragbil eftersom den godkänts för en dragvikt på 2 270 kilo.

Testbilen har ett riktigt stort batteri på 90 kWt monterat mitt i golvet. Det här ger en överlägsen räckvidd, den anges till 467 kilometer. Det här får vi dock inte möjlighet att testa under den korta provturen som går genom den norska huvudstaden. Men vi kan utgå från att kapaciteten räcker för de flesta.

LÄS MER: Här är de svenska priserna för Tesla Model X

Dyr bil med hög komfort

Även komforten funkar för längre bilfärder. Model X rör sig tyst, naturligtvis utan motorljud. Det bullrar heller inte speciellt mycket från varken däck eller vind. Förarstolen där jag sitter är inte bara snygg, den är också bekväm och ger ett bra stöd för kroppen.

Model X har en väl avvägd stötdämpning som klarar den grova asfalten bra, samtidigt som den ger den här stora suven hyfsade vägegenskaper. Styrningen upplevs dock som rätt seg, man får vrida mycket på ratten och räkna med att det tar lite tid att vända runt den stora bilen i kurvorna.

En stor nackdel med Tesla Model X är naturligtvis priserna. Instegsversionen 75D kostar från 969 100 kronor och 90D börjar på 1 067 000. Vill man ha värstingen P90D får man snällt betala 1 284 000 kronor för sin bil. Mycket pengar, men det råder ingen tvekan om att Teslakunderna kommer att öppna sina plånböcker med glädje. Och de kommer att bli nöjda med sina bilar.

Fördelar

Utrymmen

Acceleration

Komfort

Nackdelar

Priser

Design

Styrkänsla

 

 Sugen på en Texla Model X? Här kan du värdera din nuvarande bil gratis!