ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER
Publicerad 21 nov 2017 16.31

Första testet i världen: Så bra är Volvo XC40

1/6

Foto: Volvo Cars

2/6

Foto: Volvo Cars

3/6

Foto: Volvo Cars

4/6

Foto: Volvo Cars

5/6

Foto: Volvo Cars

6/6

Foto: Volvo Cars

BARCELONA. En ny Volvo är född.

Och en ny storsäljare, för äntligen har nya Volvo hamnat helt rätt i tiden.

Alla vill ha en körsäker, snygg och bekväm suv med okej plats i bagageutrymmet.

Och det allra, allra bästa med nya Volvo XC40 är att formtoppen kommer om ett knappt år.

När jag kommer till Volvos parkering på flygplatsen i Barcelona står jag inför det vanliga valet: bensin eller diesel? För tyvärr har Volvo valt att lansera nya XC40 med dieselmotorn D4 på 190 hästkrafter och bensinaren T5 på 247 hästkrafter.

I Sverige kommer dieseln – alla fall under första halvåret – att sälja bäst så vi börjar där. Testkörningen går på de fina motorvägarna söder om Barcelona och på några av de slingriga vägarna vi använde för testerna av Volvos XC60 i somras.

Jämförelsen är oundviklig. Trots att den kanske inte är rättvis. XC60 byggdes på Volvos större plattform, SPA, och där chassi och styrning var en ren njutning. Volvo XC60 är den bästa mellanklass-suv jag kört och en av de bästa bilarna alla kategorier under de senaste två, tre åren.

LÄS MER: XC40 är säkraste suven i klassen

XC40 har ett enklare chassi enligt en mer beprövad metod. MacPhearson-fjäderben fram och multilänkaxel bak är så vanligt det kan bli i bilvärlden. Men Volvos chassiingenjörer har arbetar hårt för att komma så nära känslan i Spa-bilarna som möjligt. 

Volvo har också bytt styrsystem mellan plattformarna och styrningen är inte lika len och snabb som på XC60. Inte riktigt. Det styr bra, direkt och följsamt men med något mer motstånd i ratten än på XC60. Allra mest beror det på jag verkligen åker och känner efter, jag vill jämföra.

Hemligheten sitter i bakvagnen

Volvo säljer XC40 som en säker och stabil citybil vilket kräver en direkt och exakt styrning. Föraren vill kunna placera bilen exakt på rätt ställe på vägen i trånga situationer och det ska gå lätt att parkera.

Där har Volvo lyckats till 100 procent. Precis så känns XC40. Behaglig, säger, mjuk men stabil. Inga överraskningar.

Jag byter bort dieseln mot bensinaren och får R-Design-chassit på köpet. Och det blir skillnad. Tio procents styvare fjädring, en snabbare stötdämpare bak och 0,5 mm kraftigare krängningshämmare. Det låter inte mycket men gör stor skillnad. Nu kommer XC40 ännu närmare XC60-känslan, även i styrningen.

Volvos chassiprojektledare Per Ola Fuxin berättar att mycket av hemligheten med en bra, följsam och exakt styrning sitter i bakvagnen. Och därför kan styrningen på R-Designchassit upplevas på ett annat sätt.

R-Design-chassit, som också betyder en hel del designförändringar, kostar cirka 22 000 kronor och det är det värt, bara för den trevligare styrningens skull. 

LÄS MER: Snyggare detaljer ska lyfta designen på XC40

Billigaste XC40 den kanske bästa

Det blir mycket fokus på köregenskaperna under de första timmarna med XC40. Det är naturligt med tanke på att det är en helt ny plattform som Volvo kommer att leva med under många år framöver. CMA ska vara grunden i hela 40-serien och även klara av all form av elektrifiering på Volvos mindre bilar.

Under 2018 och 2019 ska Volvo bredda modellprogrammet med fler 40-bilar och framför allt spela ut flera drivlinor till XC40. Jag ser allra mest fram emot att se hur den nya trecylindriga 1,5-litersmotorn fungerar. Då blir bilen ytterligare 100 kg lättare men framför allt billigare. 

Nya XC40 D4 har ett instegspris på närmare 400 000 kronor vilket är något dyrare än till exempel en VW Tiguan och inte långt ifrån den billigaste XC60-bilen.

LÄS ÄVEN: Här är kinesiska versionen av XC40 – Lynk01

Men den trecylindriga motorn, döpt till T3, kommer med framhjulsdrift att betyda ett pris på strax under 300 000 kronor. Ännu billigare blir det när Volvo på vissa marknader kommer med en T3 med manuell växellåda. Billigaste dieseln, D3, får ett grundpris på 312 000 kronor, också då med framhjulsdrift. Och det viskas bland Volvo-folket att T3-drivlinan verkligen kommer att fungera bra i XC40. T3 ska också vara grunden i den elektrifiering av XC40 som ska ske. Under 2019 kan vi också få se en XC40 som elbil.

Med ett mer komplett utbud av drivlinor (modellår 2019 börjar byggas under vecka 17 2018) blir XC40 en av marknadens mest attraktiva suvar.

XC60 säljer så bra just nu att Volvo räknar med att spränga 100 000-vallen någon gång i december.

Se där – ytterligare en jämförelse. Och det säger en hel del om förväntningarna på Volvos nya storsäljare.

LÄS ÄVEN: Volvo XC60 gör succé – säljer som smör

Motor och köregenskaper

Inte lika silkeslen, mjuk och följsam styrning som på XC60 men det hade varit att begära lite för mycket. XC40 klarar ändå den svåra balansen med en högbyggd bil med stora hjul och ändå bra köregenskaper. Stort beröm för hur den beprövade chassitekniken förfinats. Med R-Design-chassi blir allt lite bättre. Den åttastegade växellådan är distinkt och tar hand om kraften från både dieseln och bensinaren på ett bra sätt.

Säkerhet och förarstöd

Volvo har plockat med sig all fin säkerhet från 90- och 60-serien till 40-serien vilket inte alls är en självklarhet. Hög säkerhetsnivå kostar och Volvo har medvetet sänkt marginalerna för att leverera en hög säkerhet. Autobroms även när bilen backar – till exempel ut från en parkering – är en finess där XC40 fått vara först av alla Volvo-bilar. Den smartare varningen vid en incident har vi berättat om förut. Där fick också XC40 vara först även om den justeringen nu gjorts på alla bilar i modellår 2018. De fasta stolarna och bekväma nackstöden gör sitt för att alla sitter där de ska om en olycka är framme.

Teknik och uppkoppling

Volvo gör en stor sak av att XC40 är först med Car by Volvo. Men det erbjudandet har inte satt sig riktigt och kan upplevas som otydligt. I Care by Volvo finns bland annat möjlighet till in-car-delivery och att dela med sig av bilen till andra. Där känns det inte som att svenska bilkunder är än men tekniken är intressant. Den snygga 360-kameran är verkligen användbar. Jag gillar också de nya körlägena där jag kan anpassa bilen för olika situationer. I det individuella läget kan jag prova mig fram till en bra kombination av styrning, respons, fyrhjulsdriftinställning och eco-funktioner. I eco-läget påverkas till och med den adaptiva farthållaren så att den inte reagerar lika snabbt. Filkörningsassistenten har tack vare en ny leverantör av styrutrustning förfinats. Pilot Assist finns även till XC40 men är tillval. Totalt sett en väldigt hög teknisk nivå.

Design

Volvo håller fast vid den breda motorhuven ännu en tid och har byggt en liten suv som verkligen ser kraftfull, stor och bred ut på vägen. Redan sedan jag såg XC40 för första gången har jag gnällt på de höga dörrsidorna på bakdörren. Det är ett modernt sätt att lyfta bilens bakparti i ge en speciell look. Men tyvärr betyder det att sidorutorna blir väldigt små vilket påverkar komforten i baksätet. Väldigt många smarta förvaringsfack och funktioner – ett lite nytt grepp från Volvo som jag verkligen tycker om. Mer sånt. Den stora bildskärmen från 60- och 90-serien har förfinats och förbättrats men har sina för- och nackdelar. Det är fortfarande svårt att swipa när jag kör på dåligt underlag. 

Köpa och äga

De första drivlinorna i XC40 gör att priset sticker iväg lite, i mina ögon, för långt. Det blir framför allt nästan lika dyrt som för den större XC60. Men det kommer billigare XC40-varianter och när jag ser prislappar på neråt 300 000 kronor blir det verkligen intressant. Care by Volvo är ett alternativ för vissa bilköpare men erbjudandet måste bli tydligare för konsumenter och framför allt ge något mer än en ren privatleasing. Getingarna få stanna i boet tills vi verkligen sett hur bra de billigare, framhjulsdrivna bilarna med manuell växellåda till slut är.

Totalt: 21 (25)

3 konkurrenter

Audi Q3

BMW X1

Mercedes GLC