Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 15 maj 2018 16:00

Första testet: Så många getingar får Volvo V60

1/8

Foto: Volvo Cars

2/8

Foto: Volvo Cars

3/8

Foto: Volvo Cars

4/8

Foto: Volvo Cars

5/8

Foto: Volvo Cars

6/8

Foto: Volvo Cars

7/8

Foto: Volvo Cars

8/8

Foto: Volvo Cars

BARCELONA. Volvo kan sin kombipublik.

Med nya V60 tar Volvo stora kliv mot sitt långsiktiga mål att nå 800 000 sålda bilar.

För visst kommer den här nya folkkombin att bli en succé, framför allt i Sverige.

V60 är den naturliga ersättaren och arvtagaren till ikonen V70.

Många svenska bilköpare har tvekat lite på Volvos stora kombi V90. Modellen har sålt bra och ligger i topp i försäljningsstatistiken men V90 kommer att få tuff konkurrens. För den naturliga ersättaren till gamla V70 är inte V90 utan den mindre V60. 

De mindre måtten är bättre på alla sätt

Nya V60 lastar nästan lika mycket i bagageutrymmet som V90. Den är minst lika rymlig i baksätet, de lite plattare stolarna gör det till och med lättare för tre vuxna att sitta i baksätet på V60, och de mindre yttermåtten är bara till bilens fördel – på alla sätt.

Den bakre stolpen har rätats upp en aning vilket betyder en mindre sluttande baklucka och därmed mer lastutrymme. Det är samma knep som Ford gjort med den nya Focus som också presenterats i vår.

LÄS MER: Nu visar Volvo upp nya kombin V60 

Komfort före sportig körning

Volvo fick mycket beröm för den hyllade och prisade suven XC60 men de sportiga köregenskaperna från XC60 har tonats ned en aning i V60. Styrningen är inte riktigt lika briljant kvick även om chassi och fjädring gör det till en njutning att köra på kurviga vägar. Volvo har prioriterat komfort före sportig körning och en gissning är att SPA-plattformens allra sportigaste egenskaper i stället släpps loss i sedanen S60, som presenteras i USA om några veckor.

En ny Volvo betyder också förbättrad säkerhet och en hel del uppdateringar. Den stora bildskärmen har snabbats upp och körassistenten Pilot Assist har vässats. Pilot Assist klarar nu snävare kurvor och kan hålla kvar bilen i körfältet under en längre tid. Men se upp, under testet släppte Pilot Assist ett par gånger i snäva kurvor och utan förvarning. Kom ihåg att hålla händerna på ratten och att Pilot Assist bara är en hjälp och inte kör bilen åt dig.

BILTEST: Vi kör nya suven Volvo XC40 

Imponerande säkerhet i V60

Den nya säkerhetsfunktionen kallas "Oncoming Mitigation by Braking". Funktionen finns i alla Volvo-bilar med modellår 2019 som har City Safety-paketet och funktionen har världspremiär i nya V60. Din Volvo ser och registrerar om det kommer en mötande bil i ditt körfält och börjar då bromsa tidigt. Jämfört med vanlig autobroms som ser stillastående föremål eller bilar som rör sig långsamt i samma körfält så reagerar OMB snabbare och kraftigare. Farten minskas och därmed rörelseenergin om det trots allt blir en krock.

Nya V60 får också samma typ av autobroms vid backning som lanserades i XC40 i vintras. Det betyder mindre risk att backa på någon när du till exempel ska ut från en parkering. Bilen ser om det kommer någon från sidan och bromsar.

Volvo säger att nya V60 är den säkraste bil de byggt och att Volvo fortsätter att vara världsledande på säkerhet är imponerande.

Motor och köregenskaper

SPA-plattformen fortsätter att leverera och även om V60 inte erbjuds med luftfjädring bak så får du en bra balans mellan komfort och sportighet. V60 kränger väldigt lite i kurvorna och är säker och trygg att köra. Testbilarna i Spanien hade Four-C-tekniken där stötdämparna styrs individuellt. Styrningen är inte lika briljant kvick och följsam som i XC60 eller XC40. Volvo har prioriterat en bil som är trygg på snabba europeiska motorvägar. Motoralternativen vid lanseringen begränsas till bensin och diesel med två laddhybrider på gång. Jag hoppas också att Volvo vågar prova sin nya trecylindriga bensinmotor i V60. 

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper     

Säkerhet och förarstöd

Ytterligare en ny funktion i City Safety och den här gången en hjälp och en teknik som verkligen kan påverka antalet dödade och svårt skadade i trafiken. När en Volvo nu kan  upptäcka om du får möte i samma körfält och reagerar snabbt med en effektiv inbromsning kommer att minska krockvåldet på våra vägar betydligt. Volvo kan i den här olyckssituationen så klart inte garantera att det inte blir en krasch men bara att effektivt minska farten kommer att spela en stor roll och rädda liv. Volvo uppdaterar också Pilot Assist och den adaptiva farthållaren reagerar snabbare än tidigare.

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd   

Teknik och uppkoppling

Utvecklingen går snabbt i bilvärlden och även om Volvo med V60 uppdaterat sin stora pekskärm ytterligare och förbättrat både hur väl funktionerna syns som hur snabbt skärmen reagerar så kommer konkurrenterna allt närmare. Volvo har också förbättrat sin röststyrning. Men den stora förändringen kommer först nästa sommar då samarbetet med Google ska resultera i ett helt nytt operativsystem och en rad nya tekniska funktioner. 

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling    

Design

Jag gillar Volvos SPA-bilar och den nya designen men har alltid tyckt att V90 och S90 sett lite väl stora ut. Nu sitter allt på plats och V60 inte bara ser mycket mindre ut – den känns mycket mindre att köra. Precis som för XC60 så passar designen väl ihop med de fina köregenskaperna. Stolarna i baksätet har plattats till lite jämfört med V90 vilket betyder att tre vuxna kan sitta bekvämt även i baksätet, trots den höga kardantunneln. Körpositionen är väldigt trevlig och aningen högre jämfört med V90. Smart av Volvo att räta upp bakstolpen för att få mer utrymme i bagageutrymmet. Jag registrerade aningen vindbrus vid a-stolpen, det var lite störande i längden.

TV: Så betygsätter vi design 

Köpa och äga

Att köpa det som blir Sveriges mest sålda bil är förstås klokt. När laddhybriderna presenteras får Sverige i V60 Twin Engine också en ny tjänstebilsfavorit som om tre år kommer att göda begagnatmarknaden med säkra och pålitliga kombibilar. Volvo brukar också kunna pressa priserna ordentligt i Sverige och ett frånpris på 317 000 kronor är så klart konkurrenskraftigt. Men samtidigt kostar en D4:a bara 26 000 kronor mindre än den större V90 med samma drivlina. Det kan resultera i intern konkurrens. Att hybriddrivlinorna kostar så mycket som cirka 450-500 000 kronor, om vi utgår från motsvarande prisskillnad jämfört med V90 som andra drivlinor, är synd för de svenska privatkunderna. Se också upp med extrautrustningen. Billigaste V60 kostar från 317 000 kronor, D3, men all utrustning kan kosta 250 000 kronor extra.

Totalt: 22 (av 25)

TV: Så betygsätter vi köpa och äga    

3 konkurrenter

BMW 5-serie Touring (17 av 25 getingar) – läs testet av den här 

Skoda Octavia (16 av 25 getingar) – läs testet av den här  

Volvo V90 Cross Country (21 av 25 getingar) – läs testet av den här