Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 6 nov 2015 16:28

Energieffektiv men dyr och rätt trång

1/2

2/2

MADRID. Audi hänger på laddhybridtrenden med nya e-tron-versionen av Q7.

Under skalet har Audi både backat och kört rakt in i framtiden.

Och vi kan räkna med fler laddhybrider från Audi de kommande åren.

Mitsubishis Outlander PHEV har fått köra helt solo i de svenska bilhallarna i klassen stora suv:ar som laddas med el. Men nu kommer ett helg gäng vassa konkurrenter. Som Volvo XC90 T8 och Mercedes GLE Plug In Hybrid. Och förstås Audis Q7 e-tron Quattro.

 

Betyg: Så bra är Audi Q7 e-tron 3,0 TDI Quattro

 

Vi har redan testkört Q7 med dieselmotor och på vägarna upp till alpbyn Verbier imponerades jag av hur liten och smidig den stora och tunga bilen kändes. Audis trelitersdiesel briljerade och känslan i styrningen var bland det bästa jag upplevt. Q7 imponerade också i det tuffa undanmanöverprovet under Årets Bil-testdagarna i Danmark i mitten av oktober.

Men laddhybridversionen är inte samma lyft för Audi som T8:an är för Volvo XC90. Elkomponenterna i drivlinan väger tillsammans 375 kg och det är mycket. Ändå är det upplevelsen av drivlinan som förbryllar. Det känns inte lika direkt och självklart när drivlinan växlar mellan diesel och el som när Volvos T8:a går från bensin till el. Och i jämförelse med Volvos lösning med batterierna i golvet är Audis recept med batteriet under bagageutrymmet mer primitiv.

 

Betyg: Så bra är Audi Q7 e-tron 3,0 TDI Quattro

 

Att Audi i sin kommande elbil valt en lösning mer likt Volvos visar att Q7-plattformen inte helt var redo för pluginsystemet. Först när Audi bygger nästa plattform för de stora bilmodellerna kan vi räkna med en annan placering av batterierna.

Men Audi skulle förstås inte vara Audi om de inte också visade upp en rad nya tekniska lösningar. Projektledaren Bernhard Decker berättar stolt om hur hybriddrivlinan integrerats med navigatorn och hur smart effektivitetsassistenten kommunicerar med föraren via gaspedalen för att visa hur effekten används på allra bästa sätt.

 

Betyg: Så bra är Audi Q7 e-tron 3,0 TDI Quattro

 

Vår testslinga är tio mil lång och systemet kör mycket effektivt ur batteriet lagom till bilen är tillbaka. I vår testbil valde vi att ladda ur batteriet direkt - tvinga bilen att köra bara på el, inget annat - och vi når lite drygt 3,7 mil trots att vi inleder med en dryg mil på motorväg. Faktabladet säger 5,6 mil på el och jämfört med många andra batteribilar är 3,7 mil en väldigt br siffra. Vi är också fyra personer i bilen vilket ytterligare försämrar förbrukningen.

Att integrera drivlinan med navigatorn har flera tillverkare tittat på men Audi har systemet i Q7 redan nu och det är verkligen ett smart sätt att köra bilen energieffektivt. Systemet vet via navigatorn när vi närmar oss en stad eller el uppförsbacke och vet därför när bilen behöver gå på el och när den kan använda förbränningsmotorn.

Tekniken kommer att för alltid förändra hybriddrivlinorna och göra dem ännu mer energieffektiva - förutsätt då att du använder navigatorn förstås, och ställer in bilen i rätt körmode.