Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 21 jun 2018 15:32

DS7 Crossback – tystas och snyggast i suvklassen

1/6

Foto: Jan-Erik Berggren

2/6

Foto: Jan-Erik Berggren

3/6

Foto: DS

4/6

Foto: DS

5/6

Foto: DS

6/6

Foto: DS

PARIS/UZÉS. Franska motorvägar är vackra och den sydfranska landsbygden stundtals bedårande.

Fransmännen kan sin form och sin färg.

– Åh, vilken vacker bil, utbrister min granne i den lilla byb Uzés när jag precis styrt DS7 Crossback förbi en trång passage mellan två stenmurar.

– Åh, vilken underbart vacker bil.

Eric Apode är vice president för bilmärket DS och sköter om produktplanering, utveckling och DS allt bredare modellprogram. Eric Apode tar emot på DS World i Paris och över en kopp kaffe berättar han om DS delvis nya strategi.

För många är sedan var jag på en exklusiv visning av den allra första DS-bilen i Paris och fick höra om alla planer för det nya varumärket. Men sedan dess tycker jag att DS famlat efter sin roll i Peugeot/Citroën-koncernen och i bilvärlden. När PSA nu också ska  få plats med Opel i bilgruppen har Eric Apode det inte så lätt att bryta loss och särskilja sina produkter.

Men kanske har DS nu äntligen hittat sin plats. Den snabba teknikutvecklingen ger DS en möjlighet att få vara först och att få vara exklusiva.

LÄS MER: Vi testar nya Mitsubishi Outlander 

Är PSA-gruppens Volvo

Om vi för en stund jämför PSA med nybildade Geely-gruppen är det lätt att peka på DS som fransmännens konkurrent till Volvo. Tydlig design, ny teknik, spetskunnande och – lite dyrare.

Eric Apode avslöjar också att det är DS som ska få gruppens allra första hybriddrivlina. Det blir DS som går först och längst med teknik för självkörande och på bilsalongen i Paris i höst ska DS visa en elbil.

När DS tagit bra betalt för den nya tekniken ska den sen kanaliseras till Peugeot, Opel och Citroën – troligen också i den ordningen.

Enligt Eric Apode är DS7 Crossback – systerbil med Car of The Year 2017, Peugeot 3008 – Frankrikes populäraste suv. Försäljningen går bra och DS7 Crossback har blivit ett efterlängtat lyft för det nya bilmärket.

LÄS MER: Jaguar I-Pace, först i en rad nya elsuvar 

Visar direkt bästa sidan

Jag kryssar enkelt förbi den milt myllrande Paris-trafiken och hittar en motorväg söderut. DS7 Crossback visar direkt upp sin allra bästa sida: det är väldigt tyst i kupén. Trots hastigheter uppåt 140-150 km/tim och ibland rejält blåsigt är det behagligt ljud i kupén. Det här är helt klart en av de allra tystaste suvar jag kört i prisklassen 350-500 000 kronor.

Jag testar filkörningsassistenten och farthållaren och det fungerar utan att imponera. Som tur är kan jag stänga av assistenten med en knapp, då blir styrningen lugnare och mjukare.

DS7 Crossback lastar fem vuxna personer och har ändå plats för drygt 550 liter i bagageutrymmet.

Den stora pekskärmen dominerar instrumenteringen som är en blandning av gammalt och nytt. Jag behöver fortfarande bläddra i menyer med knappar på toppen av sidoreglagen då informationen i mittenskärmen mest är grundläggande saker. 

Jag sköter navigering på skärmen men funktionsvalen görs med knappar under skärmen. Knapparna är väldigt känsliga så det är lätt att komma åt ljudknappen när jag skriver in adressen. 

Den här känslan sprider sig efterhand: mycket är smart och snyggt gjort men DS har inte lyckats gå i mål med alla detaljer och funktioner.

LÄS MER: Vi testar VW:s nya lyxiga Touareg 

Kräsna kunder

Med en prislapp från 350 000 kronor kommer DS att locka till sig kräsna kunder som kanske irriterar sig på att bildskärmen plötsligt byter bild och lever sitt eget liv istället för att njuta av den sköna massagen i stolarna.

Och det är en sak att sälja DS-bilar i Frankrike och en helt annan sak att konkurrera med Volvo i Sverige eller med Audi och BMW i Tyskland.

Eric Apode kommer att behöva all hjälp han kan få av snabba teknikskiften för att hitta en liten lucka av konkurrensfördel för sina DS-bilar. Och vill Eric Apode verkligen också göra skillnad på den svenska suvmarknaden så handlar det allra mest om att vässa återförsäljarleden. Eller att hitta rätt med den digitala försäljningen. 

DS har i alla fall äntligen fått en bil i hallen som är värd att sälja: DS7 Crossback.

Motor och köregenskaper

Bensinmotorn spinner på bra och trots snabb motorvägskörning med lastad bil sticker inte bränsleförbrukningen iväg. Det imponerar. Olika körlägen betyder inte mycket vad gäller styrning och respons och inte ens kameran som ska ställa in fjädringen efter vägförhållanden gör speciellt stor skillnad på chassit. Växellådan är lite ryckig i låga farter och hänger inte allt med vilket tar ner betyget. En fin bensinmotor som passar bra för både stadskörning och motorvägen räddar fyran.

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

Den något enklare varianten av autobroms – upp till 85 km/tim – är standard i Sverige men vill du ha den mer avancerade DS Connected Pilot eller Pilot + behöver du betala extra eller välja en högre utrustningsnivå. Då fungerar autobromsen upp till 140 km/tim. Men betala inte mer för filkörningsassistenten, så bra är den verkligen inte. Farthållare från 20 km/tim och uppåt samt skyltläsning, en bra funktion, är standard. I vanliga fall brukar jag förorda att lägga pengar på säkerhetssystem men i det här fallet räcker standardutrustningen bra. 

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd  

Teknik och uppkoppling

Kameran som ska se hur fjädringen ska ställas in beroende på vägförhållanden är standard men vill du ställa in olika körlägen eller kunna reglera greppet så kostar det extra. Körprogrammen hade ingen större inverkan på köregenskaperna så jag skulle inte lägga pengar på det. Testbilen hade snygga och bekväma  klädselvalet Opera och tyvärr kostar det extra. Det gör också den sköna massagen i framstolarna. DS7 Crossback har Apple CarPlay som standard men jag hade gärna sett fler usb-uttag och laddplatser, går inte att få för många. Tyvärr behöver du också betala extra för backkamera och den fina 360-kameran som ger en bra överblick. 

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling 

Design

När de första DS-bilarna rullade fram hade de en uttalad målsättning att föraren skulle känna sig som en pilot. Det var massor med knappar överallt och en hög mittkonsoll. De första bilarna hade också knappar i taket om jag minns rätt. Nu är en hel del bortrensat men DS har kvar den höga mittkonsollen och den ombonade känslan. Det blir spännande att se hur DS ska hantera designen i sina elbilar som bör bli mer sparsmakad och renodlad. Många snygga detaljer och en mycket vacker färg. Jag gillr också att bilen hälsar mig välkommen. Några knappar sitter lite dumt till och bildskärmen och navigatorn behöver vässas för att hålla premiumklass. Och nästa DS måste ha en snabb och bra röststyrning. En extra geting för den fina ljudisoleringen.

TV: Så betygsätter vi design  

Köpa och äga

Det är inte helt lätt att hitta konkurrenter till DS7 Crossback. De som tittar på en Volvo XC60 tror jag knappast vänder sig om och går efter en DS. Och de som bara vill vara annorlunda hittar billigare mellanklassuvar. Först 2019 ska DS kunna börja konkurrera bland suvar med hybriddrivlina. Återförsäljarnätet i Sverige är inte heller det starkaste. Trots det tror jag inte att en ägare till en DS7 Crossback blir besviken. Det är en lite speciell bil men en bil som med den tysta kupén kommer att bli en långfärdskompis. Sen gör det förstås inget att många tycker att det är en snygg bil också, sånt värmer alltid bakom ratten.

TV: Så sätter vi betyg på köpa och äga 

Totalt: 19 (av 25)

3 konkurrenter

Volvo XC60

Lexus NX

Jeep Compass