Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 5 sep 2018 10:40

Drömbilen från Niesmann fixar barnfamiljens semester

1/10

2/10

3/10

4/10

5/10

6/10

7/10

8/10

9/10

10/10

Det här är allt fler svenskars drömsemester:

En stor och bekväm husbil med plats för fyra personer.

Vi har testat Niesmann+Bishoff Arto 76E från Forsbergs Fritidscenter.

Försäljningen av husbilar fortsätter att öka. Husbilen lockar allt fler och en ny kundgrupp är barnfamiljer och familjer med tonåringar.

Men med fyra personer i bilen krävs det utrymme, smarta lösningar och inte minst välplanerade kök.

Vi lät familjen Bentving-Karlsson testköra en Niesmann+Bishoff Arto 76E, en husbil som är cirka 7,8 meter lång. Motorn kommer från Fiat och är på 177 hästkrafter. Automatlådan gör det riktigt bekvämt att köra bilen långt. Tjänstevikten är cirka 3,8 ton och totalvikten 4,5 ton. Och som ni ser på bilderna är det en integrerad husbil, alltså förarplatsen är helt integrerade med bodelen.

– Det var en trevlig bil att köra, alla satt bra i bekväma stolar fram, såg bra ut och det var ljust i kupén. Bilen var något vindkänslig, berättar Emil Bentving.

– De som satt bak hade det lite trångt med alla kuddar, och plockade vi bort kuddarna blev det inte så bekvämt. En bra sak var i alla fall nackskydden vid baksätet.

LÄS MER: Här är Europas största husbil 

Bekväma sängar

Backkamera är en nödvändighet på så här pass långa husbilar och på testbilen var kameran eftermonterad.

– Det var bra backspeglar men kameran behövs verkligen. Däremot saknade vi stödben, går det att köpa till är det en bra sak att ha.

Familjen gillade sängarna, både långbäddarna bak i bilen och taksängen som fälldes ner utan att direkt påverka soffan. Det gick att sitta i soffan med nedfälld säng. 

– Taksängen var lite smalare för att få plats framför soffan. Men det var lätt att fälla ner sängen och det fanns inga fula gångjärn eller hissanordningar, berättar Maria Karlsson.

– Långbäddarna var bekvämare än de vi testat i andra husbilar, kanske beroende på fjädersystemet under madrassen. 

Foto: NIESMANN+BISCHOFF

LÄS MER: Här tävlar racerförarna med husbilar 

Kök för färdig mat

Köket är placerat mitt i bilen och dörren sitter också relativt mitt på bodelen. 

– Vi gillade planlösningen för torrvaror och kyl och frys var lagom stor för oss. Men det var svårt att få plats med husgeråd och få någon slags överblick. Hyllorna hade behövt fler stopp och det fanns inte någon bra plats för småsaker, berättar Emil Bentving.

Att laga mycket mat i en husbil kan vara besvärligt eftersom det är ont om plats. Så också i Arto 76E.

– Det blir trångt och det här köket lämpar sig kanske bäst för färdigmat och frukost. Det fanns inte så mycket plats för tillbehör som handdukar och hushållspapper. Det är lite pyssligt i köket helt enkelt.

LÄS MER: Vi testar smart husbil från Hobby 

Duschen blir garderob

Familjen använde delvis toalett och dusch som garderob. 

– Toaletten är lite trång men det fanns bra plats för hygienartiklar, stänger för handdukar och badlakan och på väggen fanns konstläderfickor för förvaring. Vi gillade också fläkten i toalettstolen och det stora rostfria handfatet, berättar Maria Karlsson.

– Det fanns också många speglar och klädstången i duschen använde vi mycket.

Under långbäddarna finns ett stort och rejält garage.

– Här fick vi plats med cyklar, bord och stolar och det mesta som behövs på resan. En stor dörr från ena sidan kompletteras med en mindre från den andra sidan, smart, tycker Emil Bentving.

– Det går också att komma åt ett utrymme under golvet inifrån bilen genom en lucka i golvet. Det kan vara bra om du planerar din packning. 

Foto: NIESMANN+BISCHOFF

Stor vattentank

Husbilar och husvagnar brukar ha mindre bra lösningar för gardiner och solskydd. 

– Solskydden var tröga men vi gillade låsanordningen till fönstren, de fungerade bra. Vi tyckte också om att det finns en stor tank för färskvatten, det är bra om du vill fricampa lite och inte bara hänga vid campingplatser, säger Emil Bentving.

Grundpriset för en Niesmann+Bishoff Arto 76E är cirka 1,4 miljoner kronor men det finns i höst kampanjpriser på nya bilar och då är priset i stället cirka 1,2 miljoner kronor.