Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 10 nov 2016 09:44

Det är lätt att bli glad av Citroëns nya C3

Citroën C3.

Citroën C3.

1/5

Foto: Citroën

Citroën C3.

Citroën C3.

2/5

Foto: Citroën

Citroën C3.

Citroën C3.

3/5

Foto: Citroën

Citroën C3.

Citroën C3.

4/5

Foto: Citroën

Citroën C3.

Citroën C3.

5/5

Foto: Citroën

TANNISHUS. Det var den logiska fortsättningen på C4 Cactus.

Men jag är ändå glad att Citroën vågade och ville fullfölja sin strategi med mer avskalade och enkla bilar.

Jag njuter varje sekund i nya Citroën C3. Äntligen en biltillverkare som vågar köra åt ett helt eget håll.

En sen eftermiddag under Årets Bil-testveckan i Danmark ska vi åka till affären för att köpa måttband och färg. Den konbana vi använder till undanmanöverprovet behöver renoveras och jag springer in i det så kallade nyckelrummet för att hämta en bil.

Här finns flera versioner av nya Alfa Romeo Giulia. Här finns Jaguar F-Pace, Ford Edge, Volvo V90 och Mercedes E-klass.

Mitt val blir: nya Citroën C3.

Det är långt ifrån den mest tekniskt avancerade bilen. Inte alls den med flest hästkrafter. Den har egentligen inget alls - vilket är meningen. Det avskalade och rena är hela idén med nya C3. En stor bildskärm i mitten av instrumentbrädan dit du kopplar din telefon. Några enstaka knappar. Det är allt. Sen är du i gång.

Jag minns när Citroën C4 Cactus var med i Danmark och hur den hånades av vissa motorjournalister. Jag röstade på den till final som en av de sju bästa och dit nådde också fräcka Cactus.

Och jag kommer att rösta på nya C3 också.

BETYG i 10 kategorier: Så bra är Citroën C3

Hittat rätt med enkla avskalade bilar

Om inte annat så för att visa Citroën att jag tror på deras idé. Tror på att de kört åt rätt håll inom PSA-koncernen och hittat sitt sätt att bygga attraktiva bilar. De har hittat sin plats bredvid Peugeot och DS.

Enkla, avskalade, med lagom effektiva motorer och okej köregenskaper. Visst, C3 saknar all form av autobroms men det finns i alla fall en funktion som varnar om du glider över filmarkeringen. Men om jag ska vara ärlig så hellre ingen autobroms alls än en funktion som inte fungerar i praktiken.

Och håller Citroën i sin strategi så handlar det om att fasa in ny teknik efterhand den blir enkel och inte så dyr. Citroën bör inte rusa in i något halvdant utan gå i andra eller tredje red och presentera en färdig och enkel lösning.

Citroën C4 Cactus var en rolig bil men konceptet med det enkla och avskalade fungerar ännu bättre på små bilar. Körglädje kan förstås mätas i antalet hästkrafter, som de 510 i Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Men borde också kunna handla om glädjen i en enkel C3 i lagom fart på den danska landsbygden. Känslan är lite som att köra en gammal bil - men med ny teknik.

BETYG i 10 kategorier: Så bra är Citroën C3

Citroën C3 är en feel good-bil

Nya C3 är så mycket roligare och tydligare än ännu en version av samma småbil som alla andra bygger. Det är bra komfort och motor-växellåda lirar bra ihop. Ljudisoleringen kunde vara bättre men är inte sämre än andra småbilar i samma prisklass, snarare tvärtom.

Precis som C4 Cactus kommer C3 när den lanseras strax före årsskiftet att bli en populär bil bland privatleasingkunderna. De kan och bör våga satsa på något lite udda när de inte behöver ta någon överdrivet stor risk för andrahandsvärdet.

Jag har intervjuat Citroëns vd Linda Jackson och redan för två år sedan pratade hon om "Feel Good" i nästa generation bilar från Citroën.

Och det är exakt så jag känner mig i nya C3.

BETYG i 10 kategorier: Så bra är Citroën C3

3 Konkurrenter:

Nissan Micra

Renault Clio

Peugeot 208