Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 11 feb 2018 14:00

Därför är Tesla Model X fortfarande en föregångare

Vi vintertestar Tesla Model X.

Vi vintertestar Tesla Model X.

1/2

Tesla Model X och de spektakulära bakdörrarna.

Tesla Model X och de spektakulära bakdörrarna.

2/2

Tesla Model X har ett par år på nacken men det är fortfarande en bil som sticker ut på många sätt.

Elon Musks egen familjebil ligger före konkurrenterna.

Vi har testat Model X P100D och det var överraskande svårt att byta tillbaka till en fossilbil.

Elon Musk har förändrat bilvärlden och även om det går tungt med att öka produktionstakten för nya Model 3 har Musk lyckats behålla suget efter varumärket. Och bilarna.

Svårt att gå tillbaka

Jag testar Model X P100D under en dryg vecka i ett vintrigt Stockholm. Och visst krånglar laddningen i ett vanligt 220-uttag. Visst är det bökigt med den långa, tunga och ofta skitiga sladden och jag stönar lite när jag kryper runt under bakdörrarna när jag ska lasta in en väska på Arlanda flygplats. Öppna både bakdörr och framdörr och bilen blir svårt att komma in i.

Att köra en elbil i allmänhet och en Tesla Model X i synnerhet kräver tankeverkssamhet. Det går inte att göra som jag alltid har gjort, elbilen kräver ett stort mått av nytänkande. Men när jag väl tänkt om är det bekvämt och näst intill lika svårt att komma tillbaka till ett fossilt tänkande. Under ett par dagar testkör jag både Model X och nya Porsche Cayenne S. Då får hjärnan jobba.

BILTEST: Så bra är Tesla Model X  

"En spektakulär bil"

Det var några år sedan nu som Elon Musk visade sin Model X, bilen med de väldigt speciella bakdörrarna och bilen som blev både dyr och för sen för hela Tesla-projektet.

Ändå är Model X en väldigt spektakulär bil. Här är sju anledningar till det:

1) Vindrutan. Det är det första intrycket för många, den stora, nej, gigantiska vindrutan som verkligen släpper in ljus i kupén.

2) Bildskärmen. Alla som kliver in i bilen noterar förstås den stora bildskärmen där det mesta om och omkring bilen hanteras. Bildskärmen har plockat bort näst intill alla reglage, allt styrs via pekningar och svajpningar.

3) Uppdateringar över internet. Testbilen hade uppdaterats med den senaste mjukvaran för självkörande och vad ännu bättre var ett så kallat Chill-mode på responsen i gaspedalen. Med Chill-mode valt kunde jag köra Model X mjukare, det blev inte lika ryckigt vid inbromsningar och acceleration. Jag hade gissat att flera konkurrenter hoppat på konceptet med mjukvaruuppdateringar över internet men tydligt är de lite skraja för att en uppdatering ska hänga sig mitt i, och vad händer då?

4) Spotify. Att Spotify fanns direkt i bildskärmen gillade tonåringarna i familjen.

5) Bakdörrarna. Vi måste förstås prata om bakdörrarna och knapparna på displayen för att öppna bilens alla dörrar, runtom. Smart och enkelt och även här är jag förvånad att inte fler följt efter alls. Det är också väldigt behändigt att inte behöva starta, stanna eller låsa bilen och det slår mig hur onödig hela den processen är. 99 gånger av 100 ska jag köra i väg med bilen när jag närmar mig den.

6. Självkörande. Nu testar jag Teslas Auto Pilot på vintervägar och det fungerar väldigt bra att köra bilen med en hand på ratten. Jag behöver inte styra men har handen där för att systemet ska arbeta så mycket som möjligt utan min inverkan. Handen bara ligger där på ratten, Model X sköter resten. Det blir en ny typ av körning där den adaptiva farthållaren och filhållaren hjälper mig att slappna av. Men det kräver övning.

7. Räckvidden. Räckvidden från det stora batteriet är som mest drygt 54 mil i displayen men det är sedan jag lyckats trefas-ladda över natten. Det blir ofta problem med 220-laddning i vanligt "hål i väggen" vilket verkligen belyser att en elbil som Tesla Model X behöver egen laddbox. Men det är slående att jag tycker att Nissan Leafs räckvidd på cirka 38 mil är häftigt samtidigt som Tesla fortfarande ståtar med över 50 mil teoretisk räckvidd. 

LÄS MER: Tesla-miljardären skjuter upp sin elbil i rymden