Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Cadillac XT5: Betyg i 5 kategorier

1. Motor och köregenskaper 

V6:an på 3,6 liter utvecklar över 300 hästkrafter och har en mjuk och behaglig gång. Det finns olika körlägen och det är lite kul att den svenska översättaren valt ordet "Tur" för normalläget. Det här är verkligen en bil du kan gå på tur med, om vi med det menar rejäla långkörningar. Motorn har ett relativt högt varvtal över hela effektkurvan vilket förstås beror på att det saknas en turbo. Förbrukningen blir därefter och det är svårt att klara sig under litern per mil, vilket förstås är ett underbetyg till motoravdelningen i Detroit. Chassit är styvt och styrningen lättare än på sedanen CT6. Och inte kränger det heller. Det är alltså långt ifrån en vanlig gungig jänkare. Det är snudd på europeiskt. Växelspaken är lite stökig att använda med backen till vänster.



2. Säkerhet och förarstöd 

Här finns autobroms och samma typ av filkörningsassistent som i CT6. Tack och lov går den att stänga av enkelt med en knapp. När jag provar att låta bilen styra in i mitten av filen blir det flera slalomsvängar innan vi hittar rätt. XT5 glider för långt ut mot mitten och korrigerar för sent och för mycket vilket betyder att vi snabbt far över i andra sidan av filen. XT5 saknar CT6:ans teknik för mörkerseende och igenkänning av fotgängare. Vi får väl också plocka in kameran i backspegeln som en säkerhetsdetalj. Den och 360-kameran är verkligen ett bra stöd i trånga utrymmen.




3. Teknik och uppkoppling 

Apple CarPlay är standard och Cadillac säljs också med OnStar-systemet – samma slags servicecenter och wifi-hubb som finns i Opel-bilarna. En stor åttatumspekskärm i mitten av instrumentbrädan är hjärtat och här finns de flesta funktionerna. Några ligger också utanför den vanliga menyn, de som man använder ofta. Jag hoppas att fler tar efter den detaljen och gärna låter föraren skräddarsy hela den digitala instrumenteringen. Trådlös laddning för mobiltelefon finns också. Framför allt är det mesta väldigt enkelt – allt utom växelspaken som verkar lida av att överföringen från växelspaken till lådan är elektronisk. Lådan hänger inte med och spaken blir svår att jobba med.



4. Design 

Många har svårt för Cadillacs stående lyktor vilket jag kan förstå. Lyktorna ger bilen ett onödigt ledsamt intryck. För det här är en glad och pigg bil framför ratten. Inte alls stor och klumig som mått och vikt ger en vink om. XT5 är lättare än Cadillacs tidigare suv:ar i samma pris- och storleksklass. De stora hjulhusen tar bort längden på bilen och den höga motorhuven ger XT5 en egen karaktär. Interiören är enkel men med flera fina detaljer. Tyvärr gillar jag inte textilmaterialet i instrumentpanelen – det blir lite för rufft i en sån här bil. Flera tekniska funktioner som kameror och förarhjälp är smart designade och det mesta handlar om att skapa en bra total komfort för förare och passagerare. En bra målsättning som fler borde ta efter.




5. Köpa och äga 

Den höga förbrukningen är helt galen. Tänk att det säljs en ny bil för vanliga människor som drar en liter bensin per mil. Det är exakt den här typen av bilar som kommer att fylla statskassan om regeringen får igenom sitt nya bilskatteförslag. Och har du en egen oljekälla så är det bara att slå till – fast före 1 juli 2018 då eftersom du med oljekällan vill slippa betala skatt. Andrahandsvärdet är svårt att sia om - det beror mycket på hur stor efterfrågan bil. Men det är en snygg bil som jag gissar kommer att växa till sig bland konkurrenterna.

Totalt: 15 (25)


Annons: