Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 2 feb 2017 10:22

BMW:s nya femma är både lättare och bättre

Den sjunde generationen av BMW:s 5-serie är snygg, lätt och rolig.

Den sjunde generationen av BMW:s 5-serie är snygg, lätt och rolig.

1/2

Foto: BMW

2/2

Foto: BMW

Efter att den tekniksprängda och stora 7-serien minifloppat var vi många som stod redo med motorsågen inför lanseringen av sjunde generationen av 5-serien.

Skulle det bli ytterligare en allt för försiktig förändring?

Inte alls.

BMW rullar fram en snygg, lätt och rolig 5-serie med funktionell teknik. Nu är det kul med BMW igen.

Jag förstår att något hänt när BMW 5-serietestbilen känns piggare och mera alert än den Audi Q5 som råkar står bredvid i garaget under testveckan. När BMW:ns 190-hästkraftersdiesel känns rappare och snabbare än Audins motsvarighet.

I det här fallet säger jämförelsen också mer om BMW:s senaste femma än om Audis nya Q5.

Märks att BMW:n blivit lättare

Det märks direkt att BMW arbetat bort 100 kg vikt. Den kraftiga ratten lyckas inte dölja bilens fina köregenskaper och kvicka respons. En åttastegad automatlåda arbetar fint med dieselmotorns 190 hästkrafter. Sjunde generationen av 5-serien är större än föregångaren på alla sätt, framför allt längre, men ändå lättare i steget. Det är mer utrymme i baksätet och ett större bagageutrymme, nu 530 liter. En rad designtricks har ändå fått bilen att se smalare ut än den tidigare och BMW har övergivit det tuffa för det exklusiva, vilket är helt rätt tänkt. Designen har också lyckats sänka luftmotståndet till det låga cW-värdet 0,22.

BMW har övergivit McPhearson för dubbla triangellänkar i framvagnen och 5-serien har fått ärva 7-seriens finess med fyrhjulsstyrning, Integral aktiv styrning. Tyvärr är det ett tillval - 12 300 kronor oavsett motoralternativ. Bakhjulen hjälper till att styra bilen i låga farter, de styr emot framhjulen, och i högra farter där bakhjulen styr med framhjulen görs ett filbyte smidigt .

 BETYG+BILDER: Så bra är BMW 520

Mycket bra köregenskaper

Testbilen har nyheten Dynamic Damper Control där du kan ställa in olika lägen för dämpningen, Sport, Comfort, Eco Pro och Adaptiv Mode. Däremot erbjuds inte luftfjädring. DDC fungerar tillsammans med bilens navigering och när bilen ser att du närmar dig en korsning eller en sväng så styvas fjädringen till. Och tvärtom när bilen ser att du ska glida fram så är det maximal komfort som gäller. Adaptiv mode påverkar också växellåda och styrning till körsituationen.

5-serien har mycket bra köregenskaper redan i Comfort-läget och det blir bara bättre och bättre när du kan skräddarsy bilen så som du vill ha den.

Jag har tidigare gnällt på att BMW inte haft koll på alla tekniska finesser de erbjuder utan tvärtom dolt dem bakom krångliga knappar och dålig logistik. Så är det inte alls på nya 5-serien.

Nu har BMW verkligen försökt att skapa en enkelt och lättlärd förarmiljö. Den stora pekskärmen kan styras med vredet i mittkonsollen, iDrive, men jag kan också peka och svajpa fram det jag vill ha. Det är en bra kombination, speciellt när bilen står stilla och jag vill använda mobiltelefonens invanda gränssnitt. Jag gillar också att BMW satt knappar för det jag behöver komma åt snabbt - till exempel körkörningsassistenten, alltså funktionen där bilen kör själv, och rattvärme.

 BETYG+BILDER: Så bra är BMW 520

Dyr extrautrustning

Interiördesignen är inte lika avskalad som i en Volvo eller lika digital som i en Mercedes. Men det är ett stort steg åt rätt håll. Det blir intressant att se vad Audi svarar med när de presenterar sin nya A6 i sommar.

I specifikationen för bilen står det att bilen är förberedd för Apple Car Play men jag installerar det enkelt och sen fungerar det trådlöst så fort jag sätter mig i bilen.

BMW:s 5-serie är inte så dyr i utgångsläget men det kostar en hel del att få ihop den bilen du verkligen vill ha. Testbilen är instegsvarianten 520d med ett så lågt pris som 377 000 kronor i utgångsläget. Men sen börjar det kosta. Bara den fina automatlådan med paddlar på ratten kostar 23 500 kronor. M Sportpaketet 47 900 kronor, Dynamic Damper Control 6 900 kronor. Och så fortsätter det. När allt är klart landar testbilen på 670 700 kronor. Alltså närmare 300 000 för "extrautrustningen".

Jag tror att morgondagens bilköpare inte kommer att vilja ha allt det här pillande med saker som kostar extra.

BMW väljer också att peta in flera finesser från 7-serien i femman. Som det lite märkliga gest-systemet där du kan till exempel kan höja eller sänka volymen med att snurra ett finger framför ljudanläggningen. Vissa tycker att det är en rolig gimmick. Jag väljer att se det som början på något nytt där bilen kan se vad föraren gör och hur föraren mår. Hur som ska det bli roligt att se vad BMW hittar på härnäst. För den nya 5-serien får mig att bli nyfiken på ett bilmärke igen. Väldigt nyfiken.

 BETYG+BILDER: Så bra är BMW 520

3 Konkurrenter:

Audi A6

Mercedes E-klass – läs vårt test här

Volvo S90 – läs vårt test här