Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Biltest: Tuffa suven Kia Stonic är en hög småbil

Foto: Kia
Foto: Jan-Erik Berggren.
Foto: Jan-Erik Berggren.
Foto: Jan-Erik Berggren.
Foto: Jan-Erik Berggren.

TANNIS. Efter Sorento, Sportage och Niro är det dags för minstingen i Kias suvfamilj: Stonic.

Och jag hade hoppats att Stonic haft ett mer tydligt släktskap med sina storasyskon.

Men det här är snarare en lite högre Rio eller större Picanto.

Kia har bestämt sig för att erbjuda all sin fina säkerhetsteknik i alla sina modeller, även de minsta och billigaste. Därför sitter jag i lill-suven Stonic och gnäller lite på det höga vägljudet och vindbruset samtidigt som jag noterar att det finns autobroms med fotgängarigenkännning, döda-vinkel-varnare och filkörningsassistent. 

Det finns också Torque Vectoring där innerhjulen bromsas separat för att undvika understyrning i kurvor. Det här är tekniska finesser som bara får några år sedan lanserades på premium- och lyxbilar men som nu finns på de minsta och billigaste bilarna.

Under testveckan i Danmark väljer jag så gott som alltid bensinmotorerna. Med de dieselskatter som är på gång i Sverige kommer det att bli ett skifte mot fler bensinare efter ett par år med nära 60 procent dieslar. 

I Kia Stonic finns en pigg trecylindrig motor på knappt en liter. 120 hästkrafter låter inte respektingivande men motorn trycker på bra via den sexstegade automatlådan.

LÄS MER: Kia Optima PHEV – en rymlig och snål familjebil

Hög sittposition – som alla vill ha

Förarmiljön är ljus och trevlig jag sitter lite högre upp än i en Picanto eller i en Rio – och det är exakt vad dagens bilköpare vill. De flesta är inte ute efter en fyrhjulsdriven terrängbil men de vill ha det högre insteget och överblicken över trafiken – de vill inte känna sig små och ynkliga på vägen även om de sitter i en relativt liten bil.

Stonic har alla förutsättningar att bli en succé ute i Europa. I Sverige beror mycket på prissättningen jämfört med klassledaren Volkswagen T-Roc. Stonic når inte upp till samma kvalitetskänsla som i T-Roc så frågan blir då hur mycket billigare Stonic är att köpa eller leasa.

Enligt Kia är det allra viktigaste vid ett köp av en mindre suv bilens exteriördesign. Kia har därför satsat mycket resurser på att erbjuda bilen i flera olika varianter. Trots att bilen skeppas till Europa från Korea så kan du beställa Stonic precis som du vill ha den. Men Kia har förstås inte helt övergett sin fina paketering som de arbetat upp genom åren.

Motor och köregenskaper

En liten trecylindrig enlitersmotor på 120 hästkrafter borde vara ansträngd och svårkörd men här fungerar det riktigt bra. Men det är förstås ingen racerbil så förvänta dig inte topprestanda. Du behöver över 2 500 rpm för att det ska hända något. Men se det som en snäll motor som gör det den ska om du arbetar växellådan flitigt. Steget mellan fyra och femman kan upplevas som långt, rent fysiskt. Styrningen är neutral men de olika stabiliseringssystemen där innerhjulen bromsas gör den kvick i kurvorna men stabil rakt fram. Den hårda fjädringen gör den känslig för gupp och hålor i låga farter. 

Säkerhet och förarstöd

Autobroms med fotgängarigenkänning, döda-vinkel-varnare och varning för trafik bakom samt varning om bilen glider över i fel fil är en bra säkerhetsnivå. EN filkörningsassistent finns i bilen från och med sommaren 2018. Den så kallade Torque Vectoring by braking och kurvbroms hör verkligen inte till de vanliga finesserna i en så här liten bil. Kia har också satsat på att göra en vridstyv bil med hjälp av starkare stål vilket också göra bilen både mer säker och mer responsiv. Få konkurrenter kan nå samma nivå på assistanssystemen som Stonic.

Teknik och uppkoppling

Den stora sjutumsskärmen i mitten av instrumentpanelen drar ögat till sig. Jag gillar de integrerade bildskärmarna bättre. Apple CarPlay and Android Auto är standard och du kan direkt använda bland annat Google Maps för navigering. Kia har också tänkt till vad gäller förvaring då dörrfacken ska klara en 1,5-litersflaska, platsen för mobiltelefonen en Iphone Plus och handsfacket en Ipad. Små detaljer som gör stor skillnad. Jag gillar också att armstödet i mitten är skjutbart. Uppvärmd ratt – ja, det har Kia gjort lite till sin grej i Sverige.

Design

Visst ser Stonic tuff ut utan att bli konstig som en Nissan Juke. Och precis som många andra småbilar är de tvåfärgade bilarna riktigt snygga. För Kia är Stonic en av de modeller som erbjuds i flest designvarianter i Sverige. Förarmiljön är också ljus och trevlig med rätt sitthöjd jämfört med instrumentpanelen. Bakdörren är lite kort och även om jag kan sitta bakom mig själv gör de korta sitsarna och den låga sittpositionen att benen sticker rakt upp. Kul och snyggt att Kia vågat ta med sig exteriörfärgen in i bilen – det betyder att den svarta och lite tråkiga huvudfärgen lättas upp.

Köpa och äga

Kia säljer bra i Sverige och det beror på att de har bra produkter och bra återförsäljare. Prismässigt finns ett bekymmer: Volkswagen. Kia vill gärna nosa på VW-priserna och behöver säkert det för att tjäna pengar. Men kommer de för nära är det lätt att bilköparna börjar jämföra rakt av, och då till Kias nackdel i flera fall. Men de fina garantierna är det ingen i VW-gruppen som når upp till och det ska värderas högt av bilköparen. Ett duktigt återförsäljarnät som tar hand om sina kunder brukar borga för hyggliga andrahandsvärden så länge du stannar i Kia-familjen. För Stonic har Kia fått till riktigt bra instegspriser.

Totalt: 17 (25)

3 konkurrenter

Renault Captur

Mazda CX-3

Seat Arona


Kia Stonic 1,0 T-GDI

Pris: från 144 900 kronor.

Garantier: 7 år nybil, 3 år vagnskada, 12 år rostskydd, 5 år lack.

Motor: Trecylindrig bensin, turbo.

Cylindervolym: 998 cc.

Effekt: 120 hk.

Vridmoment: 172 Nm.

Kraftöverföring: Sexstegad manuell, framhjulsdrift

0–100 km/h: 10,3 sekunder.

Toppfart: 185 km/h.

Bränsleförbrukning: 5,0 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 115 gram/km.

Längd x Bredd x Höjd: 4 140x1 760x1 505 mm.

Tjänstevikt: 1 185 kg.

Dragvikt: 1 100 kg.

Annons: