Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 9 mar 2017 11:24

Biltest: Seat Leon är inte längre ett fynd

Seat Leon

Seat Leon

1/5

Foto: Seat

Seat Leon

Seat Leon

2/5

Foto: Seat

Seat Leon

Seat Leon

3/5

Foto: Seat

Seat Leon

Seat Leon

4/5

Foto: Seat

Seat Leon

Seat Leon

5/5

Foto: Seat

Ett lågt instegspris och låg månadskostnad för privatleasingkunderna kan verka lockande.

Men utrustningen du vill ha kostar extra så totalpriset stiger snabbt.

Nya Seat Leon får svårt att konkurrera på en tuff svensk marknad med pressande priser.

Först förra generationen av Leon som kombi. Sen den snygga suv:en Ateca. Seat har fått sitt stora genombrott i Sverige och ska nu följa upp de här succéerna med nya modeller av Leon och Ibiza.

Medan lilla Ibiza är en helt ny bil - den första i en rad småbilar från VW-gruppen - är Leon en försiktig ansiktslyftning av samma snitt vi sett på syskonbilen VW Golf.

Lite nya linjer på motorhuven, uppdaterad interiör och nya lyktor, ja, det vanliga lyftet alltså.

Seat vill vara lite enklare och billigare än Golf och har skruvat en del på paketeringen för att inte vara helt identisk. Men i Sverige kan det bli tufft. Svenskar gillar välutrustade bilar och bilkunderna runtom i landet kommer snabbt att avslöja Seats prislista där det mesta kostar extra.

Det blir mycket plussande på grundpriset och till slut står du där med en mellanklassbil som kostar en bit över 200 000 kronor. Och vips så kan du börja jämföra din Leon med en Golf.

Det här vill förstås inte Seat alls varför de satsar allt mer på privatleasing, bilpooler och uthyrningsföretag. Där är prisbilden en annan och det går lättare att dölja att bilen saknar viss vital utrustning.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Seat Leon

Liten motor som fungerar väldigt bra

Jag testar Leon med en 1,2-liters bensinmotor på 110 hästkrafter. För tio år sedan hade det här varit en jobbig bil att köra med en effektkurva med sen topp. I dag är det en helt annan sak. Jag sörjer verkligen inte dieselmotorns uttåg när jag sitter i en bil med TSI-motor från Volkswagen.

Det finns kraft i botten och det är lätt att arbeta sig fram på trean och fyrans växel i stadstrafik.

De nya bensinmotorerna har mycket av det som en gång gjorde dieselmotorn populär och bara vi får en rimlig balans i utsläppsreglerna mellan CO2 och skadliga nox-partiklar så får vi också tillbaka bensinmotorn i stor skala.

Jag upptäcker också att jag verkligen i dag föredrar moderna automatväxellådor. Och kanske kan jag där hoppas att de nya mätmetoderna för utsläpp plockar bort automatlådans högre förbrukning.

Ett fint privatleasingalternativ

Seat Leon är en trevlig bil att köra med stabil och balanserad styrning och trygga köregenskaper. Men tyvärr har Seat tvingats hitta på lite egna lösningar i gränssnitt mellan bil och förare som jag upplever som sämre än på motsvarande Volkswagen.

Jag kan se att den här bilen blir ett riktigt fint privatleasingalternativ i sommar.

Och ett tips till er som ändå vill köpa en bil blir att vänta i två, tre år tills de här avtalen gått ut. Då kommer det in bra och välskötta bilar med ett förutbestämt andrahandsvärde. ha tålamod - då kan Seat Leon bli ett riktigt bra bilköp.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Seat Leon

3 Konkurrenter:

Kia Céed

Ford Focus

Opel Astra