Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 19 jan 2017 12:16

Biltest: Opel Mokka X lyfter med ny teknik

Opel Mokka X

Opel Mokka X

1/5

Foto: ADAM OPEL AG

Opel Mokka X

Opel Mokka X

2/5

Foto: ADAM OPEL AG

Opel Mokka X

Opel Mokka X

3/5

Foto: ADAM OPEL AG

Opel Mokka X

Opel Mokka X

4/5

Foto: ADAM OPEL AG

Opel Mokka X

Opel Mokka X

5/5

Foto: ADAM OPEL AG

Opel kör i samma spår som alla andra.

Satsningen på suv:ar i alla storlekar ska ta fart under 2017.

Då fick gamla Mokka hänga med av bara farten.

När Opel lät motorjournalister testköra nya uppdaterade suven Mokka - med efternamnet X, Mokka X - begav de sig till Skottland. Det var förstås ingen slump, modellen är omåttlig populär på det brittiska höglandet.

Själv stannade jag hemma och fick i stället två möjligheter att testa Mokka X. Första chansen var i Tyskland mellan flygplatsen i Frankfurt och den lilla byn nära gränsen till Frankrike, Hornbach, där Opel lät mig köra en väldigt tidig version av nya Insignia.

Bekvämt både i fram- och baksäte

På den snabba tyska motorvägen rullade Mokka X fint.

Ljudnivån i kupén är rimligt låg. Du sitter högt, upprätt och bekvämt på förarplatsen. Baksätet är platt och rakt med bra benutrymme. Och även där sitter du upprätt. Axelmåttet i baksätet är lite litet för tre vuxna personer.

Golvet är också platt i baksätet vilket gör det lättare att få plats med ben och fötter - du kan sätta dem där du vill.

Vid ratten är det lätt att hitta alla funktioner och den stora bildskärmen i mittkonsollen är lätt att manövrera. Tyvärr är rattjusteringsreglage lite väl nära knät.

Knappar slår av och på filkörningsassistenten och stopp-start-funktionen och det gör det enkelt och bra att sköta de två viktiga funktionerna.

Ute på motorvägen är filkörningshjälpen bra men på en mindre landsväg kan det vara lite störande, och då är det bra att kunna slå av och på den enkelt och utan att behöva in i olika menyer.

BETYGET: Så bra är Mokka X i 5 kategorier

Snygg design utanpå och inuti

Opel har lyckats med designen där bilen har en tydlig närvaro på vägen och där railsen gör bilen tuffare och snyggare. Jämfört med gamla Mokka är den en ny front, nya baklampor och nya strålkastare. Interiören har städats upp för att följa idéerna från nya Astra.

Väl hemma i Sverige igen så blev det en hel testvecka med MokkaX. Testbilen hade då en trevlig bensinturbo på 1,4 liter tillsammans med en sexstegad automatlåda. En bra finess var att det gick enkelt att växla manuellt med hjälp av en knapp mitt på växelpedalen.

Opel presenterar i vår nya suvarna Crossland X och Grandland X vilket i praktiken gör Mokka X aningen överflödig. Jag gissar att anledningen är att de nya bilarna har utvecklats snabbre än planen och att Mokka X behövdes till hela modellåret 2017 för att inte tappa mark till konkurrenterna.

Att bygga fräcka suvar med smarta finesser är Opel sätt att snabbrenovera sitt varumärke.

BETYGET: Så bra är Mokka X i 5 kategorier

Så är vårt nya betygssystem för biltester

3 konkurrenter

 Renault Captur – läs testet här

Peugeot 2008 – läs testet här
Mazda CX-3 – läs testet här