Biltest: Nya Volkswagen e-Golf

"Det mest märkliga med nya Volkswagen e-Golf är att det inte är så märkligt att köra den", skriver Jan-Erik Berggren.
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen
Foto: Volkswagen

Det mest märkliga med nya Volkswagen e-Golf är att det inte är så märkligt att köra den.

Jag behöver inte ens hålla koll på hur mycket el det är kvar i batteriet. Eller brottas med elkabeln varje dag.

När elbilsentusiasterna läser våra tester av elbilar ondgör de sig gärna över att vi hela tiden tjatar om räckvidden, om hur batteriet töms vid minsta gaspådrag och om hur svårt det är att ladda bilen.

Det blir lätt så eftersom elbilar så ofta bjuder på nya utmaningar för ägaren och föraren och att vi jämför med det som varit. Det är också så, om vi ska vara ärliga, att elbilsentusiasterna ofta är precis det, entusiaster, och att de ser varje antydan till kritik mot elbilskonceptet som ett påhopp.

På andra sidan står, ska vi kalla dem klassikerna, som tycker att klimathotet är ett påhitt, att det är en mänsklig rättighet att få köra en stor V8:a och att vi minsann alltid blundar för hur smutsig elproduktionen är.


BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Volkswagen e-Golf


Mitt i står nya e-Golf. I samband med att Volkswagen fräschade till hela Golf-programmet fick elversionen ett större batteri och därmed en räckvidd i nivå med kommande Opel Ampera-e, Renault Zoe, Nissan Leaf och BMW i3. 

30 mils räckvidd enligt körcyklen NEDC brukar betyda 20 mil i vanlig trafik men när jag kör nya e-Golf under en testvecka stannar förbrukningen väldigt nära 13 kWh per tio mils körning.

Energiåtervinningen är effektiv och går att anpassa med ett enkelt tryck på växelspaken. Jag laddar bilen hemma i vanligt 220-uttag och på jobbet i en laddbox. Jag laddar inte hela tiden eller ens varje dag och jag tänker inte så mycket på laddtider eller energigrafik i displayen.

Foto: Volkswagen

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Volkswagen e-Golf


Jag kör och stoppar i kabeln då och då – som jag gissar gäller för de allra flesta elbilskunder, i alla fall i framtiden. Jag är varken entusiast eller klassiker och erkänner att det här är ett bilägande som jag verkligen skulle kunna anpassa mig till.

Sen är det en annan sak att en långkörning med en elbil – till exempel från Stockholm och dryga 60 mil till sommarstugan – kräver ett lite större engagemang där jag måste lära mig var laddstolparna finns och hur jag använder dem på bästa sätt. 

En enkel resa till sommarstugan skulle troligen kräva två snabbladdningar och det skulle ta mig cirka två timmar extra jämfört med att köra med en Golf TDI eller TSI. Fast det är det så klart värt om klimatet står på spel.


BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Volkswagen e-Golf


Foto: Volkswagen

3 Konkurrenter:

Opel Ampera-e

Renault Zoe

Nissan Leaf


LÄS MER: Cadillac CT6 – betyg i 5 kategorier 

Volkswagen e-Golf

Pris: från 395 900 kronor.

Garantier: 2 år nybil, 3 år lack, 12 år rost, 3 år vagnskada. 8 år batteri.

Motor: Elmotor

Batteri: 35,8 kWh

Effekt: 136 hk, 100 kW.

Laddtider: 45 minuter till 80 % vid CCS-station. Fulladdat vid laddstolpe på 5-6 timmar. Cirka 13 timmar från 10 Ampere 220-laddning

Räckvidd: upp till 30 mil.

Kraftöverföring: Steglös, framhjulsdrift.

0–100 km/h: 9,6 sekunder.

Toppfart: 150 km/h.

Bränsleförbrukning: 12,7 kWh per tio mils blandad körning.

CO2: 0

Längd x Bredd x Höjd: 4 258x2 027x1 482 mm.

Tjänstevikt: 1615 kg.

Dragvikt: -

Annons: