Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 8 dec 2016 09:44

Bilduellen: Volvo V60 mot VW Golf kombi

Golf är en färskare modell än V60 – och det är en klar fördel.

Golf är en färskare modell än V60 – och det är en klar fördel.

1/2

Foto: VW

Volvo V60 är en säker bil, men Golf vinner även den ronden.

Volvo V60 är en säker bil, men Golf vinner även den ronden.

2/2

Foto: Volvo

Höstens hetaste bilar.

Nej, det är varken Volvo V90 eller Volkswagens hyllade Tiguan.

Bilarna som sålt mest är också bilarna som går en tuff duell hemma hos många bilköpare.

Volvo V60 mot Volkswagen Golf Sportscombi.

Den fighten avgör också vilket märke som sålt allra bäst och mest i Sverige under 2016.

Det finns några klassiska skiften i svenska bilhallar.

Det senaste var när Saab försvann. Saab hade i modellerna 9-5 och 9-3 två av de allra mest sålda bilarna i Sverige. Svenska bilköpare tvingades göra nya val - tvingades att tänka om.

Och samma sak hände på sensommaren. Plötsligt gick det upp för alla att Volvos storkombi V70 inte längre tillverkades. Nya V90 upplevdes av många som lite för stor och lite för dyr plus att det under en period var långa leveranstider på Volvos nya 90-serie.

Nya titelfighten står mellan Golf och V60

Därför har vi fått se en ny titelfight i hos bilhandlarna. Efter V70 mot Saab 9-5 och V70 mot VW Passat står nu kampen mellan Volvo V60 och Volkswagen Golf.

Golf var Sveriges mest sålda bil i augusti, september och oktober. V60 sålde bäst i november och Volvo hoppas att modellen ska pressa tillbaka Golf även i december för att rädda förstaplatsen över hela året till V70/V90.

Nu ska vi hjälpa svenska hushåll att välja rätt bland storsäljarna. Här är Volvo V60 mot Volkswagen Golf Sportscombi.

Så häng med över fem ronder.

1. Motor och köregenskaper

Volkswagen Golf vann den prestigefyllda titel Car of The Year i Europa 2013 och har även efter det radat upp vinster. Storheten i VW Golf är den nya plattformen MQB som gör att VW-koncernen enkelt kan bygga många varianter av bilen samt också dela med sig av teknik till systermärkena.

Alla MQB-bilar som VW byggt kännetecknas av fina köregenskaper med en linjär, följsam och direkt styrning. Borta är en stor del av den tröghet som vi tidigare kunde känna i ratten. VW har också en rad fina motorer, inte minst bensinare som tyvärr ofta hamnar i skuggan av de uppmärksammade dieselspisarna.

Volvos V60 är i praktiken en rest från den gamla Ford-tiden och Volvo har gjort sitt bästa för att vässa köregenskaperna på V60. Motorerna har också trimmats och Volvo har gjort sitt bästa för att uppdatera även växellådorna.

Helhetsintrycket är ändå att VW Golf är en bättre och modernare bil än Volvo V60.

Vinnare i ronden: Volkswagen Golf

 

2. Säkerhet och förarstöd

Både VW Golf och Volvo V60 är bilar som utvecklades långt innan det var tal om filkörningsassistenter och autobromsfunktioner. De allra första V60-bilarna hade Volvos något ologiska instrumentering med många olika knappar för samma sak. De senaste modellerna har moderniserats men det går ändå inte att jämföra kapaciteten i en V60 med den i en V90.

Även här märks det att VW Golf är något senare utvecklat än V60 och Golf har fått VW:s relativt välbalanserade filkörningsassistent som styr in bilen mellan de vita linjerna.

Flera bilägare har vittnat om problem med Volvos autobroms- och varningskamera i V60. Plötsligt och utan egentligen anledning mer än någon slags reflex i en mötande bil eller från en vägskylt så kan bilen tro att det är ett hinder på vägen och därmed varna föraren med kraftigt ljud och rött ljus.

Volkswagen vinner ronden knappt tack vare en något mer hanterbar teknik som hjälp till föraren. Volvo ändå bra på total säkerhet för alla i bilen.

Vinnare i ronden: Volkswagen Golf

 

3. Teknik och uppkoppling

Här märks det också att utvecklingen går snabbt. I dag tycker vi att det bara ska finnas Apple Car Play, Android Auto, massor av usb-uttag och allra helst en wifi-router inbyggd i bilen. Sånt fanns inte på kartan när varken Volvo V60 eller VW Golf utvecklades. Bygger du en ny V60 på Volvos hemsida så handlar det fortfarande om cd-spelare. Men vem använder cd-skivor i dag?

Båda har ändå gjort sitt bästa för att hänga med i utvecklingen.

Volkswagen har lyckats få in till exempel Apple Car Play i sina bilar och de uppdaterar också sin Golf med fler tekniska finesser under modellåret 2017.

Volkswagen lanserade tidigt sin parkeringsfunktion som faktiskt fungerar väldigt bra. VW har också en finurlig backa-med-släp-hjälp för alla som tycker att det är svårt.

Volvo V60 får representera de allra sista bilarna som inte var helt och fullt uppkopplade mot internet. Och vissa bilköpare gillar det också.

Vinnare i ronden: Volkswagen Golf

 

4. Design

Volkswagen-koncernen har fått massor av kritik för att de inte vågat designa sina bilar lite bättre. Det är många som gäspar när de ser en VW Golf eller en VW Passat. Inte ens de lite udda varianterna sticker ut på något sätt. Ändå är Golf som snyggast i Alltrack-kläder.

Volvo V60 har tycker jag många olika ansikten. Den är inte lika snygg som en XC60 men med rätt färg kan en V60 se hyggligt modern ut. Formspråket är mer framåtlutande än Volvos senaste 90-serie och det är stor skillnad mot den design vi kommer att få se i det nya 60-programmet.

Interiören i Volvon är väldigt lugn och trivsam. Det är enkelt, snyggt och propert. Stolarna är både bekväma och förarmiljön är luftig.

Även på insidan är VW Golf opersonlig. Det är väldigt rakt och ordning och reda men det kan också kännas kallt och inte så inbjudande. Volvo V60 kommer mer att kännas som hemma än en VW Golf.

Volvo V60 känns också mer arbetad i detaljerna.

Lite kännetecknande för VW Golf är att du har svårt att riktigt se på bilen vilken generation det är. Vad skiljer egentligen nya och gamla bilar åt?

Vinnare i ronden: Volvo V60

 

5. Köpa och äga

Vad du än väljer - Volvo V60 eller VW Golf - så är det ett tryggt val. Båda bilarna kommer att stå sig hyggligt i värde, förutsatt att det inte händer något exceptionellt med dieselbeskattningen längre fram.

Både Volvo V60 och VW Golf står den här hösten inför ett modellbyte. Det är mindre dramatiskt för VW Golf med en så kallad ansiktslyftning, även om vi får se en hel del ny teknik i "nya" Golf.

Under 2017 kommer vi att få se en helt ny V60 med tydliga släktdrag av V90. Därför är kanske ett rent privatköp av V60 en aning riskfyllt under vintern men som tjänstebil eller privatleasing så går det att få väldigt bra avtal. Volvo kommer också att rea ut V60 inför lanseringen av den nya bilen.

Volvos priser står sig hyggligt bra i Sverige men de tydliga modellbytena och den snabba utvecklingen gör att det här är en allt viktigare faktor. Du ville inte sitta med en bil som ingen vill ha eftersom en viss teknik - som wifi eller Apple Car Play - bara finns i en nyare modell.

Är du småbarnsförälder så bör du tänka på en sak med Volvo V60: baksätet ligger långt mer så barnen kommer att ha problem att se genom sidorutorna. Mina barn gnällde också på att det drog kallt från dörren i den långtestbil vi använde under 2014/15.

Vinnare i ronden: Volkswagen Golf

 

Totalt: Volkswagen Golf vinner fyra av fem ronder och är nära att sopa hem matchen med hela 5-0. Ändå är det här två bilar som ligger relativt nära varandra i flera ronder. Volvo V60 är en äldre bil än VW Golf vilket märks på flera sätt. Tekniken är inte den senaste och trots att Volvo försökt att utveckla sin V60 så märks det. Att V60 ändå blir landets mest sålda bil i november tror jag beror på en stor andel tjänstebilsförare som inte är redo för den större V90 men som vill stanna hos Volvo.

 

Vill du ha den alla tuffaste Golf-kombin? Läs vårt test av Golf Sportscombi R här.

Är du nyfiken på en V60 med lite mer attityd? Läs vårt test av V60 Polestar här.