Betyg i 10 kategorier – Citroën C3

1. Motor 

Inte så snabb, rapp och pigg som i andra småbilar. Men det fungerar i den här bilen som är så långt ifrån sportighet man kan komma. Det här är en motor som tuffar på och det är precis det som behövs i en bil som inte ska stressas fram. Motorn hade inte passat i värst många andra bilar.



2. Körupplevelse 

Här blir det lite knepigt att försvara C3. Styrning och chassi är neutralt men mycket handlar förstås om att bilen ska köras på ett speciellt sätt. Börjar du köra hårt kan den upplevas lite väl mjuk och gungig. I en annan bil hade det här framstått som mesigt men hela bilen andas lugn och försiktig körning och inbjuder inte till den sportiga körstilen. I undanmanöverprovet bromsar esp-systemet bilen hårt när vi svänger kraftigt.




3. Komfort 

Stolarna känner vi igen från C4 Cactus och de är mjuka, kanske i mjukaste laget för långkörningar. Det är väldigt fritt från konsoller annat som stänger till vilket gör att det blir väldigt rymligt och luftigt. Visst vägljud och vindbrus i höga farter.




4. Utrustning 

Det är i skrivande stund oklart hur Citroën tänker sig utrustningsstrategin i Sverige. Men ska de vara ärliga sin strategi så ska det även här vara enkelt och avskalat och fritt från massor av val. Snarare enkla paket med en tydlig inriktning. Sneglar vi på C4 Cactus är det precis så Citroën gjort.



5. Miljö 

Citroën litar till sin förmåga att snålställa sina förbränningsmotorer och har ännu inte viskat något om elektrifiering av drivlinorna. Det är förstås av kostnadsskäl som vi inte ser några hybrider. PSA-koncernen är på gång att redovisa förbrukning i verkliga förhållanden och där kommer drivlinorna att avslöjas. Stopp-start sänker i alla fall utsläppen en del.



6. Säkerhet 

Principfrågan här gäller om det är försvarbart att visa upp en ny bil i dag utan någon form av autobrom? Ja, hellre det än en dålig variant. Men när Citroën använder sin kamera - ConnectedCam - för att spela in en eventuell olycka eller för att föraren ska kunna ta bilder för att dela på internet blir det nästan komiskt. Det senare hade vi kunnat vara utan. Autobroms ska komma nästa år.



7. Design 

Citroën har lagt mycket möda på att få bilen att se enkel ut. Och det har de lyckats med. Enkel men ändå tydlig och med ett helt eget uppträdande. På C4 Cactus blev det kanske lite väl överdrivet annorlunda men det fungerar bättre på den mindre C3. 



8. Interiör 

Luftigt och fritt och väldigt, väldigt enkelt. Jag blir glad av de olika detaljerna och det är befriande fritt ifrån konstiga lösningar på enkla problem. Tvärtom visar Citroën att väldigt mycket på så kallade vanliga bilar inte riktigt behövs där. Det är lite mer som bilarna såg ut förr fast i modern tolkning. Retro utan att vilja vara det.



9. Ekonomi 

Du kan privatleasa en C4 Cactus för 2 190 kronor och C3 borde krypa en bra bit under 2 000 kronor. Dagens C3 kostar nu 1 790 kronor per månad eller strax under 120 000 kronor att köpa loss. Men jag råder ingen att köpa gamla tråkiga C3 - vänta hellre på den här nya och fräcka bilen som inte kommer att bli mycket dyrare.




10. Lasta 

Det platta baksätet gör det möjligt för tre relativt stora personer att sitta bredvid varandra. Lastutrymmet är i stort sett ett hål att kasta ner saker i och här kunde Citroën ha tänkt sig för. Det borde gå att bygga ett mera lastvänligt utrymme än så här i den här typen av bil. 

Totalt: 29 (av 50)


Annons: