Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 30 jun 2016 09:46

Audi Q2: Betyg i 10 kategorier

1. Motor

150 hästkrafter och 250 Nm kanske inte låter mycket för världen och det är lätt att lockas av fyrhjulsdrift till tvålitersmotorerna. Men jag tycker att 1,4-litersbensinaren med den effektiva tekniken med cylinderavstängning ger bilen en perfekt och svårslagen balans. Motorn reagerar snabbt och har ändå låg förbrukning.

 

2. Körupplevelse 

Audi bygger många bilar som har väldigt bra köregenskaper – väldigt bra kontakt mellan förare och bil. A1 och A5 är två av mina absoluta favoriter i den genren. Q2 är inte långt efter men trots att Audi flyttat isär hjulen så långt det bara går har det inte gått att helt bygga bort den högre tyngdpunkten. Drive select tycker jag är onödig lyx till den här bilen – du kommer inte att använda det.

3. Utrustning 

En ny radar ger autobroms och igenkänning av fotgängare och det är standard på alla Q2. Däremot är filkörningsassistenten och lite annat tillval. Prolinepaketet med bland annat farthållare kostar 22 900 kronor extra och navigering och Audi connect kostar 16 000 kronor. Tyvärr är inte elmanövrerade stolar fram standard, det borde det verkligen vara på en Audi 2016.

 

4. Komfort

Jag får hålla på ett tag innan jag hittar rätt körställning och kanske beror det på de relativt platta sitsarna, jag vill ha lite mer stöd för låren. Baksätet saknar lite fot- och benutrymme och här bli vinkeln på mina lår väldigt brant. Jag sitter också lågt i baksätet med små sidorutor och en kort bakdörr. Baksätet blir avgörande för om den här bilen funkar för en barnfamilj. Tyst kupé.

5. Miljö 

Cylinderavstängningen sänker förbrukningen på bensinaren som stannar på 5,4 liter per tio mil och 123 gram CO2 per kilometer. Det är lågt och konkurrenskraftigt men förstås en bra bit ifrån de nya miljöbilsgränserna och målet på 90 gram CO2 i snitt. Alla som ogillar diesel på grund a

v de farliga partiklarna bör ändå notera att jag förordar bensin....

 

6. Säkerhet

Autobroms och fotgängarskydd är standard och vi får se exakt hur bra Q2 klarar sig hos EuroNCAP. Men här finns ingen autopilot och flera förarassistentsystem är tillval. Audi har valt lite olika strategier beroende på målgrupp och därför satsat på citynära säkerhet. Men det kan slå tillbaka om marknadsavdelningen har tänkt fel. Det är mer än en bilmodell som marknadsförts som citybil för unga men som köps av långpendlande 60-talister på landsbygden.

 

7. Design 5

Audi har på senare år stramat åt sina linjer och gjort i det närmaste tråkiga och intetsägande bilar. Nu tycker jag att man vågat lite mer med Q2 och här finns många intressanta detaljer. Bara att man täckt c-stolpen och därmed flirtat lite med coola R8 känns väldigt fräscht för att vara Audi. Jag gillar också den delade skuldran. Lagom tufft.

 

8. Interiör 

När Audi först visade virtual cockpit var det något nytt och spännande. Nu, bara några år senare, känns det som vardag. Mercedes har verkligen lyft ribban med sin nya E-klass. Några av designknepen i inredningen – om ljus i instrumentpanelen vid handsfacket – är fräckt och de röda detaljerna i sportdesignen gillar jag.

 

9. Ekonomi

Jag hade gissat på 50 000 kronor mer för samtliga Q2-modeller och tack vare ett relativt stort lastutrymme tror jag att Q2 kan bli en otrevlig överraskning för flera av konkurrenterna. Ett startpris på 230 000 kronor är väldigt attraktivt och det här är en mångsidig bil som kan passa många. Det blir svårt för till exempel Volvo att hänga med neråt i prislistan med sina nya modeller.

 

10. Lasta

Flera av Q2:s konkurrenter har minimala lastutrymmen och Q2 har till exempel ett utrymme som är större än syskonet A3 Sportback. Q2 kan också konkurrera med flera mellanklasskombis. Bagageutrymmet är en konkurrensfördel och i stället handlar det om hur väl Q2 lastar personer som bli avgörande. Golvytan kan sänkas vilket ger ett ännu större lastutrymme.


Totalt: 38 (av 50)