Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 23 okt 2015 12:27

Biltest – nu får Nissan Leaf bättre räckvidd

Nissan Leaf

Nissan Leaf

1/3

Foto: Nissan

Nissan Leaf

Nissan Leaf

2/3

Foto: Nissan

Nissan Leaf

Nissan Leaf

3/3

Foto: Nissan

NICE. Nissan har positionerat sig som en stark elbilstillverkare med den storsäljande modellen Leaf.

Nu uppdateras den med ett större batteri och längre räckvidd.

Laddat för succé?

Säkert.

Men behövs verkligen den här uppdateringen?

Ordet ”räckviddsångest” blev snabbt etablerat när helt eldrivna bilar började bli ett seriöst alternativ till bensin- och dieseldrivna fordon.

Och räckvidden – alltså hur långt man kan köra med bilen på en laddning – kommer fortfarande upp som den största och viktigaste frågan så fort man börjar prata om elbilar.

Men för de flesta europeiska bilister är den här räckviddsångesten egentligen inte relevant.

Nästan alla kör nämligen mindre än fem mil per dygn, visar statistiken. Och det betyder att elbilsägare sällan behöver ladda oftare än varannan dag. Men, känslan av att vara begränsad finns ändå där hos många och det är den här känslan som tvingar elbilstillverkarna att pressa sig själva för att de ska kunna krama ur så många extra kilometrar som möjligt ur sina produkter.

LÄS MER: BETYG 10 KATEGORIER – Nissan Leaf

Nissan Leaf klarar sig upp till 25 mil med nya batteriet

Nissan Leaf har funnits på marknaden sedan 2011 och fick en facelift 2013. På bilsalongen i Frankfurt presenterade Nissan ytterligare en uppdaterad version av bilen. Och här är den viktigaste nyheten att bilen går att köpa med ett större batteri än tidigare, allt för att möta efterfrågan på längre räckvidd.

Det nya batteriet, som är tillval, är på 30 kWh. Det ska ge Nissan Leaf 26 procent längre räckvidd än med standardbatteriet på 24 kWh. Under gynnsamma förhållanden är den teoretiska räckvidden 250 kilometer med det större batteriet.

Leafs nya 30 kWh-batteri har samma yttre dimensioner som det mindre batteriet och påverkar alltså inte paketeringen i bilen på något sätt. Det är konstruktionen och kemin i själva batteripaketet som uppdaterats. Intressant är att Nissan nu lämnar garanti på 8 år eller 160 000 kilometer på batteriet.

LÄS MER: BETYG 10 KATEGORIER – Nissan Leaf

Nya Nissan Leaf kommer hit vid årsskiftet

Att köra uppdaterade Leaf är som att köra den gamla. Rätt trevligt, alltså. Vi kör bilen från Nice och styr upp mot de slingrande bergsvägarna utanför stan. Det faktum att elmotorn har fullt vridmoment redan från start gör det avslappnande att hantera de tuffa stigningarna. Visst krävs det mycket energi för att komma upp – här får till och med jag lite räckviddsångest – men en hel del av energin får vi tillbaks när vi kör ner igen och bilen laddar sig i utförslöporna.

Något riktigt test av hur långt man kan köra med det nya batteriet går inte att göra i den här miljön, det får vi ta på hemmaplan när bilarna väl kommer hit vid årsskiftet. Men helt klart är att den nya räckvidden kommer att räcka mer än väl för de allra flesta. Det gjorde ju faktiskt redan den gamla.

LÄS MER: BETYG 10 KATEGORIER – Nissan Leaf