Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 maj 2015 13:25

Biltema - här är fakta om företaget

Biltema

Biltema

1/2

Foto: Foto Gunnar Seijbold

Verktygslåda från Biltema

Verktygslåda från Biltema

2/2

Biltema öppnar allt fler varuhus.

Här får du veta mer om det expanderande företaget.

 Biltema är ett svenskt detaljhandelsföretag med huvudkontor i Helsingborg – den andra svenska staden som fick ett Biltemavaruhus, året var 1986.

Biltema grundades av dåvarande bilmekanikern Sten-Åke Lindholm i Linköping 1963. Hans ursprungliga affärsidé var: "Att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris". Fokus låg på bilägare: "Utbudet ska omfatta det mesta en bilägare behöver till sin bil", formulerade Sten-Åke Lindholm. Han är nu 74 år och fortfarande företagets enda ägare.

 Biltemas verksamhet startades som postorderförsäljning av bildelar och biltillbehör i en källarlokal på Vistvägen i Linköping. Postorderverksamheten pågick i 39 år, från 1963 till 2002.

 1965 öppnade Biltemas första större butik - i Linköping. 1983 inledde Biltema sin expansion i Norden. Först till Norge, sedan - 1985 - till Finland. Till Danmark kom Biltema 2002. I dag finns fler än 120 Biltema-varuhus i Norden.

 De senaste åren har Biltemas sortiment breddats kraftigt. Idag finns cirka 18 000 varor och produkter i sortimentet. De flesta inom områdena bilreservdelar/tillbehör, verktyg, teknik, mc, bygg, båt, fritid, hem, kemi och teknik. Bland varor som inte traditionellt förknippats med Biltema - och som kommit till – finns målarfärger, husgeråd, cyklar, resväskor samt tillbehör till datorer och mobiltelefoner.

 Biltema stödjer olika välgörenhetsprojekt i världen. Bland annat för att hjälpa gatubarn i Filippinernas huvudstad Manilla och för att ge fattiga flickor utanför den indiska staden Bombay möjlighet till högre utbildning.

  Det främsta medlet för att marknadsföra Biltema är Biltemakatalogen. Den kommer ut två gånger per år och delas ut till hushållen som ligger i närheten av Biltema-varuhusen.

 Biltemas varuhus är antingen på 4 000 kvadratmeter eller på 6 000 kvadratmeter.

 Under de närmaste fem åren planerar Biltema att öppna cirka 50 nya varuhus i de nordiska länderna.

 Biltema har som mål att nå en reklamationsprocent på högst 0,5 procent. Reklamationsprocenten är värdet av de produkter som Biltema återköper på grund av fel i varan, som andel av den totala försäljningen. Idag ligger reklamationsprocenten för Biltema på strax under 0,6 procent. Målet är alltså nära.

Relaterat