Se Jon Olssons nya monster-Lamborghini

Bilen är i grunden en 2016 Lamborghini Huracan LP 610-4.
Foto: jon-olsson.com
Bilen är kraftigt modifierad. Kravet: Så snabb som möjligt men fortfarande 100% tillförlitlig.
Foto: jon-olsson.com
Stertman Motorsport har lagt ned hundratals timmar på att modifiera motorn med ett kompressorkit från VF engineering.
Foto: jon-olsson.com
Takbox helt i kolfiber från 56Nord.
Foto: jon-olsson.com
Wrapzone har slagit in hela bilen i vinterkamouflage.
Foto: jon-olsson.com
Avgassystem från Akrapovich är det överlägset bästa på en Lambo, enligt jon Olsson.
Foto: jon-olsson.com
Fästet till takboxen.
Foto: jon-olsson.com
1 / 7

Så här ser den ut - Jon Olsson nya superbil!

Den svenska freestyleåkaren, fartälskaren och bilfantasten släpper snart ut sin Lamborghini Huracan på vintervägarna.

Eller som han själv kallar den: "Min Monster-Huracan!"

Missa inte filmen längst ned i artikeln, vilket ljud!

Han skaffade bilen i januari i år som ersättare till sitt fartvidunder Audi RS 6. Den bilen - med nästan 1000 hästkrafter under huven - stals och hittades utbränd förra året. Det var med den han tävlade i det spektakulära loppet Gumball 3 000 2015.

Men nu är det alltså fokus på ersättaren.

Och liksom i den supertrimmade Audin har han sett till att hästkrafterna är många. Eller vad sägs om drygt 800 stycken...

Valde att satsa på galen prestanda

Självklar på bilen är även taxboxen i vilken skidorna ska fraktas.

I samband med köpet av Lamborghinin skrev Jon Olsson på sin blogg:

"Det var kul att se säljkillens reaktion när jag började titta efter fästpunkter för takboxen. Och helt ovärdeligt var det att se hur han reagerade när jag sa att det här inte var någon dålig bil att bygga om."

Nu skriver han på bloggen i och med att ombyggnaden är klar:

"Mitt mål för denna Lambo var från början att skapa en galen widebody-bil. Men efter att jag kört den bytte jag fokus och bestämde mig för att satsa på galen prestanda i stället."

”Byggd för att köra 100 procent”

Han vill lämna bilens körbarhet intakt och har lagt ombyggnadsprojektets tyngdpunkt på att modifiera motorn.

"Allt är byggt för att köra 100 procent!", som Jon Olsson skriver på bloggen.

Till de många hästkrafterna bidrar en VF Engineering kompressor. Andra modifieringar gäller Akrapovich avgassystem, Eventuri kolfiberintag, stål-bromsskivor från Girodiscs och en ny fjädringsinställning från K & W.

"Den färdiga produkten ser mycket bättre lämpad ut att kunna ta itu med tufft vinterväglag än en widebody", skriver motorsajten Carbuzz.


https://www.youtube.com/watch?v=22UTS-GdLdY
Annons:
Annons: