På frågan om han gillar andra bilmärken än Volvo svarar David Berg:
– Jag kan absolut uppskatta andra bilmärken!
Men det råder ingen tvekan om att han är en äkta Volvo-fantast ut i fingerspetsarna. Och det redan från första stund.
– Bilen jag åkte hem från BB med var en Volvo 245 -80. Den köpte pappa klipp ny av en handlare på orten, och ägde den i 28 000 mil.
För att hans mamma skulle ha något att köra med så köpte familjen en Volvo 142 -69.
– Med de största framdörrarna jag sett – både då och nu. Antalet dörrstötningar måste ju ha varit enormt!
(Det där med dörrar verkar vara lite av ett tema i David Bergs liv, men vi återkommer till det.)
LÄS ÄVEN: Har Kim Sveriges coolaste Volvo PV?
Hade en Mitsubishi under en ”identitetskris”
Hur startade ditt bilintresse?
– Får jag väl skylla på mina bröder, då jag är yngst av fyra pojkar så har det passerat en och annan bil på gården under min uppväxt. Och som jobbig lillebror var man väl i vägen och snappade upp en del. Vad som har gjorts i bilbyggarväg sen är väl vad de flesta börjar med som ger sig in i branschen: kapat fjädrar, tonat rutor, sliter bort emblem och så vidare.
Alltid varit Volvo-frälst?
– Ja, förutom en gång i ungdomen då jag hade en identitetskris ett par år och ägde både en Mitsubishi och en 123:a. Men när dimman lättade gick jag tillbaka till Volvo.
David Berg är uppvuxen i Älvsbyn, sex mil från Luleå (inåt landet). Omkring 5 000 invånare i tätorten. Nu är han 33 år, sambo ”med världens bästa Charlotta”, jobbar i skola och som deltidsbrandman och på fritiden tar han hand om sina Volvo-bilar.
– Jag har haft en massa Volvo av olika sorter och årsmodeller. När körkortet var i hamn tog jag över en 240, -82 eller -83, av en av mina storebröder, och därefter var man väl fast. Efter hand upptäckte jag både charmen och det praktiska med kombibilar, och de senaste bilarna jag ägt har just varit kombi. Jag ägde en Volvo V70 -06 i tio år, men mitt stora intresse har vaknat på senare år. Och framför allt då med V90:n.
Varför fastnade du för Volvo V90?
– När Volvo presenterade V90 modellen blev jag frälst på en gång och sa "En sån där ska jag ha!" Jag tyckte verkligen att Thomas Ingenlath hade lyckats med formerna, var än man tittade var linjerna där dom skulle. Så jag blev kär vid första ögonkastet.
– I början av 2017 fick jag nys om att en kille hade monterat luftfjädring på sin och jag mejlade honom för att fråga hur han hade gjort, för att kunna göra samma på den jag skulle köpa. I stället för tips fick jag erbjudande att köpa hans i stället. Så det gjorde jag – då var ju allt jag ville ha färdigkopplat.
LÄS ÄVEN: Succén Volvo V90 – test av ersättaren till populära V70
Hittade ett universalkit för att bygga om dörrarna
Och därefter hände då det här med dörrarna. De som kallas lambo-dörrar (från Lamborghinis dörrlösning), vertikala dörrar eller saxdörrar.
Tänkte du på lambo-dörrarna redan när du köpte bilen?
– Nej, då var den ju redan unik med sin luftfjädring, så det fanns inte i mitt huvud. Men när sommaren var över och utställningarna var slut så började jag fundera på vad nästa steg skulle kunna vara, och då slog det mig: lambo-dörrar är ju fränt! Så jag började kolla runt på nätet och hittade ett universalkit. Det fanns ju ingen färdig sats till V90, haha.
Tillsammans med sin vän Johan Lundberg började David Berg sedan arbeta med bilen (ett jobb som ni kan se mer av i filmen och i bildspelet här ovanför).
– Ja, jag fick utomordentlig hjälp av Johan. Han hjälpte mig med det mesta: utformning av infästningsadaptrarna, montering, injustering och annat.
Vad tycker du om resultatet?
– Jag är så himla nöjd! Precis som jag tänkt det.
Vad tycker din närmaste krets?
– Jag har haft ett bra stöd av familj och vänner, fast nog tycker de att jag är lite galen.
LÄS ÄVEN: Magnus byggde unik bil – tvingades sälja den
Mest positiva reaktioner på lambo-dörrarna
Vad har du fått för reaktioner från andra bilfantaster?
– Saxdörrarna är ju nya för säsongen, men majoriteten är positiva med tilltaget. Det finns ju alltid de som är av annan åsikt, men det bryr jag mig inte om. Haters gonna hate...
– Jag var en snabbvisit i Piteå tidigare i veckan och då kom många fram och var nyfikna om vad det var för bil och vad som var gjort med den.
Vill nån köpa den av dig?
– Det har inte kommit på tal än.
Vad kostade kalaset?
– Gångjärnen kostade "bara" 3 500 kronor samt lite bult och brickor. Så totalt kanske 4 000 kronor.
Har du något tips till de som vill göra samma sak som du med sina bildörrar?
– Ha tålamod, mät 100 gånger, våga, fundera och var två stycken.
Vad har du för planer nu med bilen?
– Jag håller på att få ihop tre st baslådor till skuffen med 4*10" Rockford fosgate P1 Punch Subwoffer, 4*6,5" Rockford fosgate Punch Mids, 4*1.5" Rockford fosgate Punch tweeter. Det drivs av 2 st R500 Rockford fosgate slutsteg samt ett R 4*400w steg.
– Nu närmast väntar Vårträffen 5 maj på Långnäs i Piteå, som följs av Skellefteåträffen 19 maj. Jag har också precis blivit inbjuden på ett evenemang i Skara den 29 jun, samt Vallåkraträffen i augusti, så om jag bara får schemat att stämma ställer jag ut bilen där.
Du har även en Volvo 245 -90 nu?
– Det stämmer bra. Jag köpte den tidigare i vinter för att ha en bil att köra med på vintern, och som grund till nästa projekt.
Ska den också få Lambo-dörrar?
– Jag har ganska bra planer för 245:an. Låt oss säga att 4 cylindrar är minst 4 för lite...
LÄS ÄVEN: 87-årige Bill har kört över 100 000 mil med sin Porsche