ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter
Publicerad 7 dec 2017 10.00

Volvos vd om miljözoner: Svårt att argumentera emot

Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nästa generation Volvo-bilar ska lanseras utan dieselmotorer.

Volvos vd Håkan Samuelsson tror också att miljözoner i de stora städerna blir verklighet.

– Det blir problem för de äldre bilarna men jag har svårt att argumentera emot miljözoner, även om det inte är vår sak att driva den frågan, säger Samuelsson.

Volvos vd Håkan Samuelsson blev intervjuad under Dagens Industris Stora Bildagen. Under intervjun gav han en känga till de politiker som nu skyller den dåliga luftkvaliteten i storstäderna på bilindustrin.

– Vi var överens om att få ner koldioxidutsläppen och därför subventionerades dieselbränslet per liter. Alla visste att vi då högre utsläpp av kväveoxider. Det här är inte någon överraskning. 

Nu får dieselbilarna skulden för den sämre luftkvaliteten i storstäderna.

– Det finns tydliga siffror på luftkvalitet och jag har svårt att argumentera emot det. Och det är klart att vi måste vidta åtgärder för att minska utsläppen. 

När miljözonerna blir verklighet hoppas Håkan Samuelsson att det också finns förutsättningar för de som har äldre bilar att byta till nya.

– Det blir problem för de äldsta bilarna. Men det är vår sak att bygga bättre bilar och det kräver stora förbättringar. Det är bra om det finns bra villkor för att köpa en ny bil.

JAN-ERIK BERGGREN: Sluta vara så naiva i dieselfrågan

Nästa XC90 utan dieselmotor

Efter 2019 lovar Håkan Samuelsson att de nya Volvo-bilar som presenteras inte kommer att ha dieselmotorer.

– Jag tror att subventionerna av diesel i Europa kommer att minska och därmed blir lönsamhetskalkylen för en diesel tuffare. Europa kommer att bli mer som USA, där och i Asien finns inte diesel.

Samuelssons besked betyder att nästa generation av XC90 – som är första bilen ut i en helt ny generation Volvo-bilar – inte kommer att säljas med dieselmotor. Istället satsar Volvo på bensinmotorer, hybrider, laddhybrider och elbilar.

I dag har 10-15 procent av bilarna från Volvos stora plattform, SPA, laddhybriddrivlinan T8. 2021-2022 gissar Samuelsson att hälften av de bilar som Volvo säljer kommer att ha någon form av elektrifiering. 

Dagens Volvo-generation och de nya bilarna i 60- och 40-serien som Volvo ska presentera under 2018 och 2019 kommer att ha dieselmotorer. Dagens generation Volvo-bilar ska fortsätta att säljas med dieselmotorer men när det är dags för nästa generation plockas dieseln bort.