Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 29 nov 2018 16:20

Volvos vd om att sälja ägares data: Fel väg att gå

Volvo har valt en annan väg jämfört med flera av konkurrenterna.

Istället för att försöka tjäna pengar på information från bilarna släpper Volvo in Google.

– Vi ska tjäna pengar på att bygga attraktiva bilar i stället för att försöka ta en avgift på kommunikation och information, säger Volvos vd Håkan Samuelsson.

Under de senaste fem åren har det debatterats flitigt i bilvärlden vem som ska äga informationen som uppkopplade bilar samlar på sig. Det kan handla om information om resvägar eller köpmönster, information som samlas i bilen eller hos biltillverkaren.

Volvo och andra företag har envist hävdat att informationen i bilen tillhör den som äger bilen. Men nu står flera tillverkare inför ett svårt val.

1) Ska biltillverkaren med bilägarens tillstånd skapa affärer av informationen?

2) Ska biltillverkaren släppa ifrån sig affären till andra för att därmed snabbt nå en högre teknisk nivå?

LÄS MER: Volvo skapade en snackis i Los Angeles 

Polestar hänger med Volvo

Volvo har valt nummer två och detsamma gäller för dotterbolaget Polestar. Därmed kan Volvo snabbt höja den tekniska nivån i bilarna och bland annat få bästa möjliga röststyrning, informationshantering och design på gränssnittet mellan förare och bil.

Andra tillverkare har valt det första alternativet och tvingas då stå för en del av den tekniska utvecklingen på egen hand. 

Under bilsalongen i Los Angeles valde Volvo att inte ställa ut en enda bil. Istället visade Volvo upp sina samarbete med teknikföretag som Nvidia, Luminar, Google och Amazon.

LÄS MER: Skrällen – Volvo missade finalen i Årets bil 2019 

Volvos vd: ”Vore fel väg att gå”

I en tv-intervju med Bloomberg förklarar Volvos vd Håkan Samuelsson vägvalet så här:

– Vad du än har i din telefon så vill du ha samma sak helt sömlöst i bilen och vi kommer att tjäna pengar på att bygga och sälja attraktiva bilar, fler bilar i stället för att försöka tjäna pengar på information och kommunikation. Det vore fel väg att gå.

Med hjälp av företag som Google och Amazon kommer Volvo att kunna utveckla nya digitala tjänster till bilen samt använda flera av de etablerade tjänsteapparna. Andra företag med mindre samverkan med teknikjättarna får nöja sig med att spegla delar av mobiltelefonerna, som i Android Auto och Apple CarPlay.

Priset är att Volvo kan tvingas släppa ifrån sig en del information från bilen till teknikföretagen.