Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 27 jan 2017 11:36

Volvos systermärke kan stoppas av Trump

Det kan visa sig svårt att lansera Volvos syskonbil Lynk&Co i USA.

Det kan visa sig svårt att lansera Volvos syskonbil Lynk&Co i USA.

1/2

Foto: Erik-Fagerwall / FILMPOINT

Donald Trump har lovat att göra allt i sin makt för att gynna tillverkare med fabriker i USA.

Donald Trump har lovat att göra allt i sin makt för att gynna tillverkare med fabriker i USA.

2/2

Foto: Pablo Martinez Monsivais / AP TT NYHETSBYRÅN

Volvos nya systerbilmärke Lynk&Co planerar för en stor lansering av en ny mellanklassbil i USA och Europa tidigt 2019.

Men nu kan Donald Trumps föreslagna beskattning av bilar som importeras till USA stoppa planerna.

- Det är en öppen fråga, säger Lynk&Co:s Alain Visser.

Ni minns säkert den stora varumärkes- och bilpresentationen i Göteborg och Berlin där Lynk&Co avslöjade sina planer på en ny bilmodell. Bilen bygger på samma plattform som Volvos nya 40-serie och Lynk&Co skulle bli det första bilmärke från Kina som lanserades stort i Europa och USA.

Alain Visser förklarade då att Geely - som också äger Volvo Cars - planerade att lansera varumärket Lynk&Co i Berlin och San Francisco för att sedan expandera till andra städer.

Men nu kan nyvalde USA-presidenten Donald Trumps planer på straffbeskattning av importbilar sätta stopp för planerna på en lansering i USA. Att bygga bilar i Kina och skeppa dem till USA är en direkt motsats till Donald Trumps politik för att främja amerikansk bilindustri.

Problemet: Konkurrerar med lokal industri

Enligt Visser är det i dag en öppen fråga ifall det blir en lansering i USA. Allt beror på om de arbetstillfällen Lynk&Co planerar att skapa i USA räcker för att Trump ska tycka att det är värt att importera bilarna till USA. Ett problem för Lynk&Co är att de planerar att konkurrera med märken som Toyota och Honda, som båda har stora bilfabriker i USA.

Vid lanseringen förra året förklarade Visser att man tänkt sig sälja sina bilar utanför de traditionella kanalerna av återförsäljare. Men återförsäljarnätet i USA är en stark maktfaktor och nu menar Visser att det kan bli försäljning, service och eftermarknad hos återförsäljare.

Elbil till samma pris som bensindriven

När Lynk&Co visade sin första bilmodell, Lynk&CO 01, i Göteborg i oktober pratades det mest om bensinmotorer, hybrider och laddhybrider. Men nu menar Alain Visser att det kan bli fråga om en ren elbil.

- Tack vare vår struktur kan vi erbjuda en elbil till samma pris som en bensindriven bil, säger Alain Visser till branschtidningen Automotive News.

Under 2017 ska Lynk&Co öppna 170 egna återförsäljare i Kina och ursprungsplanen omfattade ett 100-tal egna återförsäljare i USA.

BILDEXTRA: Se Volvos systerbil Lynk&Co