Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 26 mar 2018 20:00

Volvos syskon visar Lynk 02 – bilen du ska tjäna på att äga

1/13

Foto: Elias Andersson

2/13

Foto: Elias Andersson

3/13

Foto: Elias Andersson

4/13

Foto: Lynk & Co

5/13

Foto: Lynk & Co

6/13

Foto: Lynk & Co

7/13

Foto: Lynk & Co

8/13

Foto: Lynk & Co

9/13

Foto: Lynk & Co

10/13

Foto: Lynk & Co

11/13

Foto: Lynk & Co

12/13

Foto: Lynk & Co

13/13

Foto: Lynk & Co

AMSTERDAM. Den delar teknik, mått och fabrik med Volvo XC40.

Men när det kommer till affärsmodellen går koncernsyskonet Lynk & Co ytterligare ett steg mot en ny typ av bilägande. 

– Med ett knapptryck kan du dela den med andra och tjäna pengar på det, säger Alain Visser, vd för tillverkaren.

Nu visar Lynk & Co upp sin andra bil. 

Lynk 02 – som modellen heter – blir det nylanserade märkets motsvarighet till Volvos senaste suv XC40. 

I och med att Geely står som ägare till de båda tillverkarna finns det inte helt oväntat en rad likheter mellan dem. De två delar den svenskutvecklade CMA-plattformen, har lika stora yttermått och byggs i samma fabrik i belgiska Ghent.

Låter det för välbekant för att vara intressant?

Det korta svaret är nej. 

Med mästarbältet i den europeiska tävlingen Car of the Year är den kompakta Volvo-suven knappast någon dålig förebild. Dessutom är det i skillnaderna som Lynk & Co visar störst potential att kunna vara relevanta i den stenhårda konkurrensen. 

Inte minst i hur företaget vill förändra vårt sätt att äga bil. 

LÄS MER: Volvo ska bygga bilar åt Lynk i Belgien 

Tjäna pengar på att låna ut bilen

Lynk & Co har tänkt att mer än 50 procent av alla kunder ska prenumerera på bilarna. Upplägget liknar Volvos nya satsning "Care by Volvo" – där man binder upp sig och betalar en månatlig summa som täcker i stort sett allt utom kostnader för drivmedel. 

– Det här är för de som tycker om att köra bil men inte vill äga en, säger Alain Visser. 

Men Geelys nya tillverkare vill ta konceptet steget längre. Utöver en lösning som inkluderar bilen, service och försäkring vill de även att ägare och prenumeranter ska kunna låna ut sitt fordon till andra med en knapptryckning. På så sätt ska var och en kunna starta en egen liten bilpool för att spara på miljön och de surt förvärvade slantarna på kontot. Den största konkurrenten är därför taxitjänster som Uber, snarare än andra bilmärken. 

Men kommer folk att vilja låna ut sina bilar till främlingar? Alain Visser tror till och med att de kommer att kunna tjäna pengar på att göra det. 

– Om du exempelvis är bortrest så trycker du på knappen som signalerar att någon annan kan låna bilen under tiden. Vi kommer inte att ta någon del av hyran, och du kan absolut tjäna pengar på det. 

LÄS MER: Exlusivt test – vi kör nya Lynk & Co 01 i Göteborg  

Foto: Lynk & Co.

Mindre och sportigare  

När Lynk & Co visade upp sin första bil – den lite större suven som passande nog fick namnet Lynk 01 – rådde det delade meningar om huruvida tillverkaren lyckats med designen. Somliga uppskattade att Geely satte sin egen prägel med mjukare och mer svepande former än de hos Volvos lite kantigare modeller, medan andra liknade utseendet vid en budgetversion av Porsches Macan. Oavsett vilket läger man sällar sig till får man i alla fall säga att Lynk & Co har lyckats aningen bättre med sin andra bil. 

Lynk 02 är en så kallad crossover, alltså en blandning mellan halvkombi och suv. Jämfört med 01:an ger den ett aggressivare intryck med stora luftintag, kortare hjulbas och lägre höjd. 

I bak ser vi en lutande bakre stolpe som ger modellen en coupéprofil. Snyggt, men kan säkert inkräkta på volymen i bagageutrymmet. Hur många liter det sväljer vet vi inte än. Fordonen som Lynk & Co visar är så kallade förproduktionsbilar som saknar riktig inredning. 

Foto: Lynk & Co

Bara som hybrid och elbil i Europa

Lynk 02 lanseras först i Kina, då med turboladdade bensinmotorer på 177 respektive 190 hästkrafter. De alternativen skulle göra den till en dyr historia för svenska kunder. Den nya fordonskatten som träder i kraft den 1 juli 2018 straffar nämligen de fossildrivna modellerna baserat på den mängd miljöfarliga avgaser som lämnar pipan. 

Men när modellen rullar ut på de europeiska vägarna 2020 har den i stället Volvos trecylindriga hybridmotor på 185 hästkrafter under huven. Därefter ska den även komma i en helt elektrisk version. 

Här kör vi den första bilen från Lynk & Co