Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 31 jan 2018 16:00

Volvos syskon Lotus bygger två nya sportbilar

Evora 430 var den sista bilen Lotus byggde innan Geely köpte tillverkaren.

Evora 430 var den sista bilen Lotus byggde innan Geely köpte tillverkaren.

1/2

Foto: Lotus

2/2

Foto: Lotus

Geely har satt högsta fart på fräcka sportbilsmärket Lotus efter köpet förra året.

Två nya sportbilar ska presenteras senast 2020 och tillverkaren ska också utveckla en egen suv.

Kinesiska Geely hyllas för hur de har vänt Volvo från kris till succé. Nu ska de göra om samma trolleritrick med det brittiska bilmärket Lotus. 

En tuff affärsplan är klar och den rymmer två nya sportbilar för 2020 samt på det en egen suv. Lotus vd Jean-Marc Gales – som sitter kvar på posten trots de nya ägarna – lovar att suven är klar inom två år efter det att sportbilarna lanserats.

Senast Lotus presenterade en ny modell var 2009 då vi såg Evora.

LÄS MER: Vi har kört Lynk & Co 01 i Sverige 

Har samma ägare som Volvo

Gales har inte avslöjat några detaljer om de nya bilarna eller om Lotus ska få tillgång till de två plattformar som utvecklats av Geely och Volvo, CMA och SPA. Det finns heller inga uppgifter om hur stor Lotus suv ska bli eller om den eventuellt blir ett tredje syskon till Volvo XC40 och Lynk & Co 01. 

Lotus har tidigare byggt modellerna Elise samt Exige och Evora där den sistnämnda är en konkurrent till Porsche 911.

Enligt Jean-Marc Gales har Lotus alla möjligheter att konkurrera med de bästa bilarna i det segment Lotus till slut väljer att kliva in i. Den ena av de två sportbilarna ska använda en befintlig aluminiumteknik medan den andra får en dyrare kolfiberlösning för själva plattformen.

LÄS MER: Geely ny storägare i Volvo AB 

Brexit stör Lotus

Lotus ska anställa ytterligare 300 personer för att utveckla och bygga de nya bilarna. Utvecklingen ska ske i Lotus bas i Norfolk i östra England.

Målsättningen är att Lotus ska nå 3 000 sålda bilar per år till att börja med men när en ny suv är klar bör Lotus kunna nå en bit över 10 000 bilar per år, enligt Gales.

Brexit-förhandlingarna stör Lotus projekt med Jean-Marc Gales har lovat att de två sportbilarna ska byggas i England. Troligen byggs däremot Lotus nya suv i Kina.