Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 sep 2018 07:45

Volvos nya plattform är redo för självkörande bilar

GÖTEBORG. Om tre år ska Volvo visa upp sin nya plattform för stora bilar: SPA2. Det är på den som nya Volvo XC90 ska byggas.

Och det är i SPA2 som tekniken för helt självkörande bilar ska finnas färdig.

– Tekniken ska finnas men sen får vi se när samhället är redo för de självkörande bilarna, säger Volvos utvecklingschef Henrik Green.

Med konceptbilen 360c tittar Volvo Cars långt in i framtiden. Resor med helt själkörande bilar där jag kan sova i kan dröja så mycket som 10-15 år.

Men redan i början av 2020-talet ska Volvo ha tekniken för helt självkörande bilar klar. 2021 ska plattformen SPA2 visas och där finns det datorer, sensorer och signalbehandling för helt självkörande fordon.

Ett första steg är att en Volvo ska kunna köra utan förare på vissa speciella vägar. Ett andra steg kan vara att bilen kör själv i dedikerade körfält.

– Vi känner oss trygga med att visa en ny plattform och där har vi byggt in tillräcklig med kapacitet för att bilen ska kunna köras utan förare, säger Volvos utvecklingschef Henrik Green.

LÄS MER: Volvo visar självkörande elbil – kan köra dig sovande 

”Besviken på debatten om självkörande bilar”

Tekniken och mjukvaran har utvecklats av det nya företaget Zenuity som Volvo deläger tillsammans med Veroneer, tidigare Autoliv. Och det kommer att behövas mer utveckling och fler ingenjörer.

– Vi har en fin utvecklingsavdelning men det kommer att behövas ännu fler mjukvaruingenjörer framöver, säger Henrik Green.

Men det är inte bara Volvo som håller i taktpinnen. Myndigheterna runtom i världen behöver enas om ramar och regler för de självkörande bilarna och hur de ska godkännas.

Dessutom ska tekniken accepteras av samhället och oss andra trafikanter. 

– Jag är lite besviken på debatten om bilar och självkörande bilar, säger Volvos strategichef Mårten Levenstam.

– Mycket handlar om förbud och vad vi inte vill ha. Det blir en mycket bättre diskussion om vi i stället pratar om vad vi skulle vilja ha och försöker lösa problemen för att nå dit.

Volvo har utvecklat två nya plattformar för bilar, SPA för de större och CMA för de mindre bilarna, vilka ligger till grund för 90-, 60- och 40-serien. Volvo har kvar att visa en ny S40 och en ny V40 innan det är dags för nästa generation XC90, och då på den nyutvecklade SPA2-plattformen.