Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 8 okt 2019 08:58

Volvos Geely-satsning på förbränningsmotorerna

Geely och Volvo satsar nu på ett nytt bolag för förbränningsmotorerna.

Geely och Volvo satsar nu på ett nytt bolag för förbränningsmotorerna.

1/2

Foto: YAO JUN

Att förbränningsmotorerna flyttar till en ny enhet innebär att Volvo Cars helt kan fokusera på elbilar.

Att förbränningsmotorerna flyttar till en ny enhet innebär att Volvo Cars helt kan fokusera på elbilar.

2/2

Foto: VOLVO CARS

Är förbränningsmotorn död? Nej, det visar följande kommentar i ett pressmeddelande från Volvo:

”Volvo Cars och Geely avser att slå ihop sina förbränningsmotoravdelningar till en fristående verksamhet” står det i pressmeddelandet.

Samtidigt gör det nya bolaget att Volvo Cars helt kan fokusera på elbilar.

Kommande generation förbrännings- och hybriddrivlinor är tänkt att utvecklas i ett nytt gemensamt, men fristående, bolag mellan Volvo Cars och Zhejiang Geely Holding Group.

I och med nya bolaget ska Volvo kunna fokusera på elektriska drivlinor fullt ut. Runt 2025 väntas hälften av Volvos försäljning bestå av rena elbilar. Den andra hälften ska utgöras av hybrider med drivlinor från det nya bolaget.

Fördelarna med gemensam utveckling i ett nytt bolag sägs vara många, inte minst industriellt, operativt och ekonomiskt sett.

De nya förbrännings- och hybriddrivlinorna ska inte bara vara Volvo till gagn utan alla företag i Geely-koncernen; Geely Auto, Proton, Lotus, LEVC och Lynk & Co. Leverans till tredjepartstillverkare ska också vara möjlig.

Inga uppsägningar väntas på Volvo Cars

Det nya bolaget väntas sysselsätta runt 8 000 personer, 3 000 hämtas från Volvo och 5 000 från Geely. Inga uppsägningar sägs vara nödvändiga.

– Hybridbilar måste ha de bästa förbränningsmotorerna. Den nya enheten kommer att ha de resurser, den kapacitet och den expertis som krävs för att utveckla dessa drivlinor på ett kostnadseffektivt sätt, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd.

Bolaget, som ännu inte har något officiellt namn, ska nu detaljeras i samråd med fackförbunden innan styrelse och myndigheter kan ge sitt eventuella godkännande.