Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 mar 2019 13:36

Volvos beslut: Ingen bil får gå snabbare än 180 km/h

Nya XC90, den senaste modellen Volvo visat.

Nya XC90, den senaste modellen Volvo visat.

1/2

Foto: Volvo Cars

Volvos vd Håkan Samuelsson.

Volvos vd Håkan Samuelsson.

2/2

Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Volvo har gjort sig kända för att gå i bräschen för hög säkerhet.

Nu meddelar det svenska bilmärket sin nästa stora åtgärd för att minska antalet döda i trafiken.
Från och med nästa år kommer alla bilar att ha en topphastighet begränsad till 180 kilometer i timmen. 

Volvo har länge haft en uttalad vision om att ingen ska omkomma eller skadas allvarligt i märkets bilar år 2020. Tidigare har företaget förlitat sig på ny teknik och assistanssystem för att förhindra olyckor – men nu tar man även sikte på att ändra beteendet hos förarna. 

Mer specifikt handlar det om att att begränsa topphastigheten i alla sina bilar till 180 kilometer i timmen från och med nästa år.

– Volvo är ledande inom säkerhet: det är något som vi alltid har varit och alltid kommer att vara, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i ett pressmeddelande.

– Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är någon universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv, fortsätter han.

LÄS MER: Här är de hemliga bilarna – som du inte borde få se 

Volvo-bilarna kan sakta ner automatiskt vid skolor

Utöver att införa en begränsning av topphastigheten undersöker Volvo även hur en kombination av smart hastighetsstyrning och geofencing automatiskt skulle kunna sänka farten i närheten av sjukhus och skolor i framtiden. 

Det skulle innebära att sådana områden inhägnas virtuellt av programvara som förhindrar bilen att köra över tillåten hastighet. 

 – Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, rattonykterhet eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär, säger Håkan Samuelsson. 

LÄS MER: Polestar 2 – så blir den första elbilen från Volvo 

Tre problem: Hastighet, rattonykterhet och distraktion

Bakom beslutet ligger forskning där Volvo identifierat tre huvudsakliga problem som företaget måste komma tillrätta med för att närma sig sin nollvision. Det är tre frågor som fortfarande anses utgöra ”luckor” i ambitionen om att ingen ska skadas allvarligt eller dödas i en Volvo. 

Den första faktorn är just för hög hastighet: 

 – Människor kör ofta för fort i vissa situationer i trafiken och är dåliga på att anpassa hastigheten efter trafiken och den egna förmågan som förare. Vi behöver stödja bättre beteende och hjälpa människor att inse och förstå att körning i höga hastigheter är farligt, säger Jan Ivarsson, säkerhetsexpert hos Volvo Cars.

Den andra är rattonykterhet och den tredje distraktion, exempelvis på grund av mobiltelefoner eller annat utrustning som får förare att tappa fokus. Den 20 mars kommer Volvo att presentera idéer om hur man kan tackla de två sistnämnda problemområdena.