Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 7 mar 2018 09:15

Volvochefen: "Vi har valt bort diesel, vi tror på elektrifiering"

Håkan Samuelsson har varit vd på Volvo sedan 2012.

Håkan Samuelsson har varit vd på Volvo sedan 2012.

Foto: SALVATORE DI NOLFI / AP TT NYHETSBYRÅN

GENÈVE. Prisad och hyllad två gånger om under bilsalongen i Genève.

Och modig.

När Volvos vd Håkan Samuelsson tvingas välja så väljer han bort – diesel.

– Vi är ett litet företag och vi kan inte vara bäst på att, vi måste våga prioritera, säger Håkan Samuelsson.

Först fick han i måndags ta emot pris då Volvo XC40 valdes till Car of the Year 2018. Sen avrundade han en lång dag med intervjuer, presskonferenser och möten med att ta emot ytterligare ett fint bilpris. Volvos vd Håkan Samuelsson utsågs 2018 World Car Person of the Year.

Och precis som när han stod med Car ot the Year-priset så hyllade han nu sina medarbetare:

– Det här är en belöning för alla ansträngningar som hela Volvo Cars gjort de senaste åren, sa Samuelsson.

Lite tidigare hade han grillats i ett av Volvos mötesrum om framtiden för dieselbilarna. Konkurrenterna Audi, Mercedes och Volkswagen tänker fortsätta att investera i teknik för dieselmotorer och i rening av de besvärliga avgaserna. Men Håkan Samuelsson står fast vid att Volvo inte tänker utveckla ytterligare en generation dieselmotorer.

– Hur länge vi kommer att sälja dieselmotorer bestäms av kunderna. Vi har dem kvar så länge det finns en efterfrågan.

LÄS MER: Diesel splittrar bilvärlden 

EU-krav på minskade utsläpp

Men precis som andra bilmärken så brottas Volvo med ekvationen att om fler bilköpare väljer bensin så blir det svårt att nå EU:s krav om ett snittutsläpp på 95 gram koldioxid per kilometer. Volvos lösning är elektrifiering.

 – Om jag ska ändra på något vi gjort de senaste åren så är det att vi borde ha börjat med elektrifieringen tidigare, sa Samuelsson.

Nu blir det en kamp mot klockan för att hinna erbjuda tillräckligt med mildhybrider, laddhybrider och elbilar för att nå 95 gram. Nya XC40 blir första Volvo som får den nya generationens eldrivlina och det är batterier som Volvo tror kommer att bli energibäraren. Enligt Samuelsson är vätgas och bränsleceller inget alternativ för Volvo.

LÄS MER: Volvos vd om det finaste bilpriset  

Ingen diesel i nya XC90

Prismässigt är en mildhybrid med 48 V-system och bensinmotor lika dyr som en modern diesel men du får ungefär samma CO2-utsläpp och färre partiklar.

– Vi har valt elektrifiering i tre steg, hybrid, laddhybrid och elbil och efter 2019 kommer alla nya bilar att ha elektrifiering i någon form.

När Samuelsson och nye Europachefen Lex Kerssemakers får frågan om alltså nästa generation av XC90, planerad till 2021, alltså inte kommer att säljas med en dieselmotor blir den en stunds diskussion mellan de två. Men Samuelsson står fast vid sin prioritering: enligt dagens beslut blir det ingen diesel i nya XC90.