Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 14 sep 2018 11:00

Volvo visar självkörande lastbil – utan förarhytt

Volvo Lastvagnar utvecklar en ny typ av transportlösning för återkommande transporter med hög precision mellan fasta punkter. Lastbilens namn: Vera.

Volvo Lastvagnar utvecklar en ny typ av transportlösning för återkommande transporter med hög precision mellan fasta punkter. Lastbilens namn: Vera.

1/6

Foto: PETTER BERG

Det självkörande eldrivna används som en dragbilsenhet och är kompatibelt med befintliga lastbärare/släpvagnar.

Det självkörande eldrivna används som en dragbilsenhet och är kompatibelt med befintliga lastbärare/släpvagnar.

2/6

Foto: PETTER BERG

Drivsystemet är helt elektriskt, avger inga avgaser och har låga bullernivåer.

Drivsystemet är helt elektriskt, avger inga avgaser och har låga bullernivåer.

3/6

Foto: PETTER BERG

Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions, Volvo Lastvagnar.

Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions, Volvo Lastvagnar.

4/6

Foto: PETTER BERG

Claes Nilsson, vd för Volvo Lastvagnar.

Claes Nilsson, vd för Volvo Lastvagnar.

5/6

Foto: MARCEL PABST

Fordonen är kopplade till ett transportkontrollcenter som övervakar transporterna och håller en noggrann koll på varje fordons position, batteriernas laddning, last och servicebehov.

Fordonen är kopplade till ett transportkontrollcenter som övervakar transporterna och håller en noggrann koll på varje fordons position, batteriernas laddning, last och servicebehov.

6/6

Foto: VOLVO

Volvo Cars presenterade nyligen sin självkörande elbil 360c – och nu följer Volvo Lastvagnar efter med sin förarlösa, eldrivna framtid.

Möt Vera, lastbilen som kan dra släp upp till 32 ton.

Det eldrivna framtidslösningarna duggar tätt i fordonsbranschen. Och efter att Volvo Cars presenterat sin självkörande 360c känns det logiskt att Volvo Lastvagnar följer efter.

Eller ja, de var ju faktiskt före med el-alternativet FL Electric. Men nu presenteras en eldriven lastbil som också är självkörande – Vera.

Eftersom Vera är förarlös behövs ingen förarhytt – därav det speciella utseendet. Lastbilen ska även kunna dra standardsläp, upp till 32 ton.

LÄS ÄVEN: Här är Volvos utmanare till Teslas lastbil 

Volvos Vera ska lösa många transportproblem

Volvo Lastvagnar skriver att företaget nu presenterar ”en ny transportlösning som består av självkörande eldrivna kommersiella fordon som kan bidra till effektivare, säkrare och renare transporter för speciella uppgifter.”

– Transportbranschen har ännu inte nått sin fulla potential. Allt tyder på att behovet av transporter globalt sett kommer att fortsätta öka betydligt under det kommande årtiondet. Om vi ska klara att möta det behovet på ett hållbart och effektivt sätt måste vi hitta nya lösningar. För att kunna säkra ett smidigt flöde av varor behöver vi också kunna utnyttja den befintliga infrastrukturen bättre än vi gör nu. Transportsystemet som vi utvecklar kan därför bli ett viktigt komplement till dagens lösningar och kan bidra till att lösa många av de svårigheter som samhället, transportbolagen och transportköparna ställs inför i dag, säger Claes Nilsson, vd Volvo Lastvagnar.

Vera ses alltså som början på en framtida produktion för hamnar och större logistikcenter.

– Vårt system kan ses som en förlängning av de avancerade logistiklösningar som redan används i många branscher i dag. Eftersom vi använder oss av självkörande fordon med noll avgasutsläpp och låga bullernivåer kan de sättas in när som helst under dygnet. I lösningen används befintlig väginfrastruktur och befintliga lastbärare, vilket gör att man enkelt kan hålla nere kostnaderna och integrera lösningen i den befintliga verksamheten, förklarar Mikael Karlsson, Vice President Autonomous Solutions.

LÄS ÄVEN: Teslas succé – visade upp både lastbil och sportbil 

Lastbilen ska vara kopplad till molnet

De självkörande lastbilarna ska vara kopplade till en molntjänst och en trafikledningscentral – och kunna fastställa sin aktuella position med centimeterprecision.

De ska, enligt Volvo, även ”övervaka omgivningen noggrant och analysera vad andra trafikanter gör, för att sedan agera med hög exakthet.”

Volvo presenterar ingen information om motor, presentanda och räckvidd men deras el-lastbil FL Electric har en räckvidd på 30 mil med hjälp av motorn på 185 kW och batteripaket mellan 100 och 300 kWh i kapacitet.

https://youtu.be/_QJmcH4T5uU

LÄS ÄVEN: Åkeriets skämt med klimatministern gör succé