Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 11 jul 2019 09:30

Volvo vill följa VW:s exempel med klimatneutrala bilar

Mårten Levenstam, strategichef för Volvo.

Mårten Levenstam, strategichef för Volvo.

Foto: GLENN LINDBERG / GLENN LINDBERG

VISBY. Bilar som inte lämnar ifrån sig något klimatavtryck alls. 

Det är Volkswagens målsättning för sin nya familj elbilar.

Och Volvo vill följa efter.

– Vi jobbar ganska mycket just med att försöka kartlägga hela kedjan, från råmaterial till återvinning, säger Volvos strategichef Mårten Levenstam.

Från och med nu ska alla nya Volvobilar lanseras med någon form av elektrifiering. Och i horisonten väntar en omställning till enbart elbilar. 

Senast 2025 ska hälften av alla nya Volvobilar drivas med enbart en elmotor. Volvos strategichef ser laddhybriden som en övergångslösning.

Ser ni att bilköparna först väljer en laddhybrid och sen en elbil, eller går det direkt från bensin eller diesel till el?

– Det är både och, som vanligt, det är inte så enkelt att alla är lika. Men det är därför vi började med laddhybrider, det var ett bra första steg mot elektrifiering. Därför har vi nu laddhybrider i hela modellprogrammet.

LÄS MER: Elbilen som ska få fart på omställningen 

Renodlade fabriker eller flexibilitet

Det har utvecklats två olika spår vad gäller tillverkning av elbilar. Volkswagen ställer om hela fabriker där det bara byggs elbilar medan BMW har valt att bygga alla drivlinor i samma fabrik. Följer ni BMW?

– Ja, vi tror på den flexibla vägen, så vi tänker att alla framtida Volvo-modeller antingen finns som hybrid eller som elbil och vi kan ha flexibilitet i fabrikerna. Omställningen är svår att förstå så vi tror på flexibilitet. Vi tror inte på att vi gör en elbilsdivision av Volvo utan det är en helt integrerad del.

VW gör som de gör för att de vill bygga den helt klimatneutrala bilen, inklusive tillverkning. Är det något ni också funderar på?

– Vi jobbar ganska mycket just nu med att försöka kartlägga hela kedjan, från råmaterial till återvinning i slutändan. Vi är en del av det och sen har vi alla våra underleverantörer som vi ska ställa krav på.

Tror du att det blir en batteribrist om ett par år?

– Jag vet inte, men det finns inga fysikaliska hinder för att inte få fram tillräckligt många batterier. Det handlar mer om hur många som är beredda att investera i batterifabriker, hur snabbt går det att bygga fabriker och hur fort kommer marknaden att finnas.