Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 20 feb 2017 16:10

Volvo V90 kan bli Årets Bil 2017

Peugeot 3008

Peugeot 3008

1/7

Foto: Peugeot

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia

2/7

Foto: Alfa Romeo

Nissan Micra

Nissan Micra

3/7

Foto: Nissan

Citroën C3

Citroën C3

4/7

Foto: Citroën

Mercedes E-klass

Mercedes E-klass

5/7

Foto: Mercedes

Toyota C-HR

Toyota C-HR

6/7

Foto: Toyota

Volvo V/S90

Volvo V/S90

7/7

Foto: Volvo

PARIS. Sju bilar gör upp i finalen av Car of The Year 2017.

För andra året i rad finns Volvo med och det är S90 och V90 som ska försöka ta Sveriges första seger i den prestigefyllda tävlingen.

Car of the Year-juryns totalt 58 medlemmar står inför avgörandet. Sju bilar har röstats fram till final och under två dagar ska bilarna testköras på en bana strax utanför Paris.

De sju bilarna i final är:

Peugeot 3008. Den mellanstora suv:en med den fina inredningen ska försöka göra om det 308 gjorde för att par år sedan, vinnar Car of The Year.

Alfa Romeo Giulia. Alfa Romeo har vunnit flera gånger och det var ingen överraskning att juryn gillade den helt nya mellanklassbilen med de mycket fina köregenskaperna.

Nissan Micra. När Nissan byggde om sin småbil ordentligt belönades det med en finalplats.

Citroën C3. Citroën är trogen sin nya design och den minimala och avskalade fungerar bra i fräcka C3. En rolig småbil.

Mercedes E-klass. En helt ny instrumentbräda och en inredning som får många att häpna tog fina E-klass till final.

Toyota C-HR. En mellanstor suv med hybriddrivlina ligger onekligen helt rätt i tiden. C-HR gick överraskande till final före en rad andra suv:ar.

Volvo S90/V90. Säkerheten sticker ut i Volvos komfortabla 90-serie. Men många, många gillar också komforten och köregenskaperna.

LÄS MER: Här är 12 roligaste bilarna 2016

VW-gruppen utan finalbil

VW-gruppen fick ingen bil med i final trots så fina kandidater som VW Tiguan, Skoda Kodiaq, Audi Q2 och Seat Ateca. Och Kia lyckades inte den här gången heller, trots kandidater som Niro och Optima.

Efter testerna på banan i Paris får jurymedlemmarna fundera i en dryg vecka innan det är dags att lägga de sista rösterna. På eftermiddagen den 6 mars räknas rösterna samman och vinnaren utses.