Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 13 nov 2018 09:59

Volvo tvingas stoppa export av nya S60 till Kina

Volvo bygger nya S60 i nya fabriken i South Carolina.

Volvo bygger nya S60 i nya fabriken i South Carolina.

Handelskriget mellan USA och Kina tvingar Volvo till stora förändringar i den nyöppnade fabriken i USA.

Volvo skrotar planerna på export av den nya modellen S60 från USA till Kina.

Märket minskar också importen till USA av modellerna XC60 och S90.

Volvos nyöppnade fabrik i Charleston, South Carolina, har hamnat mitt i handelskriget mellan USA och Kina. Volvos plan var att bygga S60-bilar i USA för den amerikanska marknaden samt för export till Kina och Europa. 

Volvo planerade också att skicka de populära modellerna S90 och XC60 åt andra hållet, från Europa och Kina till USA.

Men allt högre tullar som en följd av handelskriget mellan USA och Kina gör export-import-affären mindre lönsam.

LÄS MER: Här inviger Volvo sin första fabrik i USA 

S60 byggs för USA

Det nya beslutet innebär att Volvo koncentrerar S60-produktionen i USA till den amerikanska marknaden. Det betyder färre XC60- och S90-bilar i USA vilket kan komma att minska Volvos försäljning.

– Vi gör inte de här förändringarna med ett leende på läpparna men vi vet vad vi måste göra, sa Volvos Nordamerikachef Anders Gustafsson under en pressträff med Automotive Press Association i Detroit.

Donald Trump har infört tullar på bilar från Kina på 27,5 procent och Kina har svarat med tullar på 40 procent. Handelskriget har påverkat hela bilbranschen som befarar ett utdraget krig. 

USA och Europa diskuterar också olika tullar och EU befarar att dagens undantagstillstånd kan vara slut vid årsskiftet. 

LÄS MER: Siffran som skrämmer Volvo i Sverige 

Volvo-chefen: "Det gör ont"

Hittills har Volvo inte tagit ut de högre tullarna på priserna i USA.

– Vi sväljer de högre avgifterna vilket ni också kan se i vår resultaträkning, säger Anders Gustafsson.

– Men det här är inget vi kommer att kunna klara av någon längre tid.

På sikt kan handelskriget påverka nästa generation XC90 som enligt Volvos plan skulle byggas i USA för export till Europa och Kina. XC90 är Volvos mest lönsamma bil men höga avgifter kan få stora konsekvenser. Med XC90-produktion i South Carolina var Volvos plan att ha cirka 3 900 personer anställda för tillverkningen i USA. 

– Det här är inte lätt, det är väldigt stort och det gör ont, avrundade Anders Gustafsson.