Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 5 mar 2019 15:20

Volvo står utanför stora laddnätverket Ionity

Ionitys PR-chef Paul Entwistle och Volvos första elbil Polestar 1.

Ionitys PR-chef Paul Entwistle och Volvos första elbil Polestar 1.

Foto: Jan-Erik Berggren

Det pågår inga diskussioner om att Volvo Cars eller Polestar ska ingå i laddinfrastrukturnätverket Ionity.

Men redan före sommaren bygger Ionity ut med fler laddstationener i Sverige och i slutet av 2020 ska det finnas 400 stationer runtom Europa.

BMW, Mercedes, Ford, Audi, Volkswagen och Porsche står bakom initiativet att bygga en egen laddinfrastruktur för elbilar i Europa. Men trots att Volvo Cars och Polestar flera gånger nämnts som en ny tänkbar partner förekommer inga diskussioner i dag. I alla fall inte hos Ionity.

– Vi pratar inte med Volvo eller Polestar. Men om de ska vara med är det en diskussion som förs med vår styrelse, säger Ionitys PR-chef Paul Entwistle.

En bra laddinfrastruktur är enligt många en förutsättning för att elbilarna ska bli ett alternativ till bensin- och dieselbilar. Ionitys plan är att snabbt bygga korridorer med laddare mellan de stora städerna. Det mesta av arbetet är gjort på väg till målet att ha 400 laddstationer före 2020 blir 2021.

– Det var en lång process att skaffa rätt tillstånd. Det är som att bygga hus på 400 platser samtidigt med olika regelverk och olika förutsättningar.

LÄS MER: Kliv in i nya elbilen Polestar 2 

Laddarna ska finnas i städerna

Har elförsörjningen varit ett problem?

– Nej, inte alls, det har gått bra. Vi har också arbetat tillsammans med olika serviceställen som redan har elförsörjning. 

Det ska alltså inte bli några laddstationer på ödetomter?

– Nej, nej, det är ett problem med många laddare i dag. De finns för långt borta. Vi gör ett projekt med Volkswagen nu och bygger i Wolfsburg, det är första gången vi är i stadsmiljö.

– Men rätt service är viktigt när vi tänker att de som laddar en elbil kanske står där en halvtimme eller mer. Då ska det finnas rena toaletter och gott kaffe.

LÄS MER: Volvo sänker farten på sina bilar 

Bygger ut 400 stationer i Europa

Klarar ni att ladda alla bilar så snabbt det går?

– Ja, så snabbt bilen klarar, så måste det vara.

Funderar ni också på att bygga egna långsamladdare för villor?

– Inte i dag. Vi har fullt upp med att bygga de 400 stationerna. För ett år sedan var vi 25 personer och nu är vi 55. Det går snabbt. Men det är klart att när vi är klara kommer vi att titta även på andra saker.

Den första Ionitystationen i Stockholmstrakten ska byggas och vara klar före sommaren. I dag finns de två Ionitystationer i Sverige, en utanför Åre och en utanför Strömstad. Men än så länge står alltså Volvo Cars och Polestar utanför

Finns det en gräns för hur många tillverkare ni kan vara inom projektet?

– Nej, inte alls. Men förutsättningarna för att vara med sköter styrelsen.