Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 16 maj 2018 14:49

Volvo räds inte Googles krav på information

Volvos samarbete med Google innebär att internetjätten får tillgång till information från bilarna.

Volvos samarbete med Google innebär att internetjätten får tillgång till information från bilarna.

Foto: Volvo Cars

BARCELONA. Volvo inleder ett samarbete med Google som kan ge Volvo ett nytt operativsystem i bilarna redan från och med nästa sommar.

Men Volvo räds inte Googles krav på att få del av information från bilarna.

– Det är inte vår affärsidé, säger Ragnar Crona från Volvo Cars.

Nyligen presenterade Volvo ett samarbete med Google. Volvo ska få ta del av Googles operativsystem och därmed alla tjänster från Google. Operativsystemet ska installeras i nya Volvobilar och redan nästa sommar kan vi få se Volvobilar med tjänster från Google.

LÄS MER: Volvo börjar använda teknik från Google 

Ska inte hindra samarbeten med Apple

Google anses ligga i framkant vad gäller digitala tjänster för bilägare samt inte minst teknik för röststyrning av tjänsterna. Att Volvo börjar arbeta tillsammans med Google ska dock inte hindra ett fortsatt samarbete med Apple.

– Samarbetet med Google är ett viktigt strategiskt steg. Googles plattform och tjänster förbättrar användarupplevelsen genom att det ger fler anpassningsmöjligheter samtidigt som Android erbjuder ökad flexibilitet ur utvecklarperspektiv, sa Henrik Green, Senior Vice President Research & Development på Volvo Car Group, när samarbetet med Google presenterades.

LÄS MER: Här rullar den första V60 ut från fabriken i Torslanda

Volvo: ”Inte vår affärsidé”

Volvo går längre än andra tillverkare i sitt samarbete med Google och bland annat Volkswagen har tvekat eftersom Google vill ta del av information från bilarna. Informationen kan sen Google använda för att bygga nya tjänster, åt sig eller åt andra företag.

Men Volvo räds inte ett sånt informationsutbyte.

– Det är inte vår affärsidé att sälja information till någon bensinmack om bilarna. Vi vill ge bilägaren bästa möjliga teknik och bästa möjliga upplevelse av sin bil, säger Ragnar Crona, produktchef för Volvo V60 på Volvo Cars.