Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 okt 2018 10:22

Volvo ökar försäljningen – går mot nytt rekord

Volvos vd Håkan Samuelsson.

Volvos vd Håkan Samuelsson.

1/2

Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Efterfrågan på Volvos suvar är stor över hela världen. XC60 säljer bäst av alla modellerna.

Efterfrågan på Volvos suvar är stor över hela världen. XC60 säljer bäst av alla modellerna.

2/2

Foto: Volvo Cars

Volvo Cars ökade sin globala försäljning med 12,9 procent i september, jämfört med samma period förra året. 

Tack vare suvarna går den svenska biltillverkaren nu mot ett nytt rekordår. 

Under september landade Volvos globala försäljning på 60 622 bilar – 12,9 procent fler än under samma månad förra året. 

Hittills har tillverkaren levererat 472 553 fordon under 2018. Det är mer än under hela 2014, och fortsätter man att växa i samma takt blir det ett nytt försäljningsrekord. 

LÄS MER: Från "sossecontainer" till lyx – här är Volvos väg till toppen 

Suvarna säljer bra på alla marknader

I USA växer Volvo med 10,3 procent, mycket tack vare suvarna XC40, XC60 och XC90. Även i Europa – där ökningen är 8,4 procent – är efterfrågan på de två förstnämnda modellerna stor. 

I Kina går det ännu bättre. Där stiger försäljningen med 14,4 procent. Hetast på den marknaden är de lokalproducerade XC60 och S90. 

LÄS MER: Nya Volvo V60 landets mest sålda bil i september

V60 och S60 kan lyfta Volvo ytterligare

2018 hoppas Volvo sälja 600 000 bilar, vilket vore fler än något annat år. Det långsiktiga att målet är sedan att nå 800 000 fordon till 2020. Vid det laget ska alla modeller dessutom ha el- eller hybriddrift. 

Kanske blir det de nya modellerna S60 och V60 som ska ta Volvo dit. 

Kombin V60, som precis börjat rulla ut på vägarna, satte snabbt ett stort avtryck i den svenska försäljningsstatistiken. Under förra månaden var det landets mest sålda bil

Sedanen S60 har inte börjat levereras till kunderna än, men märket har stora förhoppningar om att den ska bli en storsäljare på den amerikanska marknaden.