Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 17 maj 2018 09:37

Volvo med i utredningen av dödsolyckan i Arizona

Utredare undersöker den självkörande bilen som körde ihjäl en 49-årig kvinna.

Utredare undersöker den självkörande bilen som körde ihjäl en 49-årig kvinna.

1/2

Foto: AP / TT NYHETSBYRÅN

2/2

Foto: AP / TT NYHETSBYRÅN

BARCELONA. Utredningen om dödsolyckan i Arizona där en kvinna blev påkörd av en självkörande Uber-Volvo är snart klar.

Volvo har i egenskap av biltillverkare varit med och assisterat i utredningen.

– Det kommer en rapport inom kort då vi får veta mer om vad som hände, säger Jan Ivarsson från Volvo Safety Center.

Det var i mars i år som en Uber-bil körde på en kvinna så allvarligt att hon senare avled. Uber-bilen var en Volvo XC90 och en del av Ubers tester av självkörande bilar. Direkt efter kraschen stoppades alla motsvarande tester i USA och Ubers tillstånd att testa självkörande bilar drogs in.

LÄS MER: 49-årig kvinna ihjälkörd av Ubers självkörande Volvo 

Volvo: "Rapport inom kort"

Volvo har hittills inte alls velat kommentera olyckan men enligt uppgift var Volvos egna säkerhetssystem satta ur funktion i Uber-bilen, som i stället använde sin egen utrustning för att upptäcka faror och undvika att krocka. Jan Ivarsson vill inte uttala sig om olyckan utan hänvisar till kommissionens rapport.

Men Volvo har bistått USA:s haverikommission som letts av National Traffic Safety Board. 

– Det är i egenskap av biltillverkare som vi bistått utredningen och det ska presenteras en rapport om olyckan inom kort, säger Jan Ivarsson på Volvo Safety Center.

LÄS MER: Ny olycka med självkörande bil 

Inte påverkat Volvos tester

NTSB utreder flera allvarliga trafikolyckor där det kan vara intressant att veta hur olyckan gick till och om det fanns några brister i fordon eller annan utrustning.

– Det är relativt ofta som NTSB utreder trafikolyckor i USA, säger Jan Ivarsson.

Har det här påverkat era egna tester av självkörande bilar?

– Nej, det kan jag inte säga. Vi har god kontroll på det vi gör och testar vi den typen av kritiska situationer så använder vi labbmiljö eller vår egen testbana.

Hur går det med era egna tester med självkörande bilar, testerna där familjer ska prova tekniken?

– Bra, och även där ska det komma en rapport inom kort. Vi har fem familjer som testar bilar just nu. Våra tester sker alltid med en förare som ansvarig.