Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 jan 2018 09:43

Volvo lanserar el-lastbil före Elon Musks Tesla

Här är Volvo Lastvagnars gasbil som utnämndes till Sustainable Truck of the Year 2018. Ännu finns inga bilder på el-lastbilen.

Här är Volvo Lastvagnars gasbil som utnämndes till Sustainable Truck of the Year 2018. Ännu finns inga bilder på el-lastbilen.

1/3

Foto: VOLVO LASTVAGNAR

El-lastbilen kommer att användas mest i storstäder, som distributionsfordon, och säkert i vissa fall ersätta denna dieseldrivna FE 350.

El-lastbilen kommer att användas mest i storstäder, som distributionsfordon, och säkert i vissa fall ersätta denna dieseldrivna FE 350.

2/3

Foto: LARS ARDARVE

Minskad trängsel i storstäderna ska bli en av uppsidorna med den nya elektriska lastbilen, enligt Volvo.

Minskad trängsel i storstäderna ska bli en av uppsidorna med den nya elektriska lastbilen, enligt Volvo.

3/3

Foto: VOLVO LASTVAGNAR

Renare luft och lugnare stadsmiljö – det är vad Volvo Lastvagnars nya elektriska lastbil ska bidra till.

Fordonet kommer ut på vägarna redan i år och slår därmed slår Tesla i el-lastbilsracet.

Eldrivna cyklar, bilar, lastbilar och andra elektriska fordon är på stark frammarsch – och längst fram susar Elon Musk och hans Tesla på i hög fart. Hans lansering av  en ny, elektrisk lastbil samtidigt som han rullade fram en ny el-sportbil är redan legendarisk.

Men nu kontrar Volvo Lastvagnar och meddelar att företagets första elektriska lastbil kommer att börja rulla på vägarna. Redan i år. Vilket alltså är före den extremt omtalade Tesla Semi.

LÄS ÄVEN: Otrolig visning av Teslas nya el-lastbil OCH en sportbil 

Det rör sig om el-lastbilar för distributionstrafik i städer – och enligt Volvo ska fordonen ha stor effekt på stadslivet i allmänhet.

- Genom att använda eldrivna och tystgående lastbilar för varutransporter i städerna löser vi en rad olika utmaningar samtidigt. Utan störande buller- och avgasutsläpp blir det möjligt att köra i känsligare delar av stadskärnan. Det går också att köra transporter under tider på dygnet då trafiken inte är så tät, exempelvis sena kvällar och nätter. Detta minskar belastningen på vägarna under rusningstrafik på dagtid, vilket gör att både vägnätet och fordonen kan utnyttjas mer effektivt än i dag, säger Claes Nilsson.

Kortare bilköer på dagen, helt enkelt.

– Elektromobilitet är helt i linje med Volvo Lastvagnars långsiktiga arbete för hållbara stadsmiljöer och nollutsläpp, säger Volvo Lastvagnars vd, Claes Nilsson.

LÄS ÄVEN: Regeringen vill ha ny lag för vinterdäck på lastbilar 

Räckvidden då? Nej, den nämns inte. I stället är det är just miljö och ljudnivåer som Volvo Lastvagnar fokuserar på. Samt tiden det tar att leverera varor (går mycket snabbare nattetid) och minskat antal olyckor.

– Vår teknik och kompetens inom elektromobilitet bygger på beprövade kommersiella lösningar som redan används i Volvos eldrivna bussar och lösningar som lanserades i Volvos hybridlastbilar redan 2010. Själva fordonen utgör endast en del av det som behövs för att genomföra storskalig elektrifiering. Att säkerställa hållbara transporter på lång sikt är en komplex utmaning som kräver ett brett spektrum av helhetsinriktade åtgärder. Vi har ett nära samarbete med kunder, städer, leverantörer av infrastruktur för laddning samt andra viktiga intressenter för att skapa de nödvändiga ramarna för eldrivna lastbilar, säger Jonas Odermalm, ansvarig för produktstrategi inom medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar. 

Det hela baseras på projektet Off Peak City Distribution, som nyligen genomfördes av Stockholms Stad och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Där undersöktes effekterna av varutransporter nattetid i centrala Stockholm.

LÄS ÄVEN: Test av lastbilsladdning mellan Sverige och Tyskland 

Teslas el-lastbil beräknas kosta från 1,2 miljoner kronor. Hur mycket Volvo Lastvagnars bidrag går på är ännu inte kommunicerat. Men hur det än blir med den saken – ut på vägarna före Tesla Semi rullar den i varje fall.

Och mer kommer.

– Vi betraktar full elektrifiering för stadsdistribution som det första steget. Samtidigt arbetar vi också med att elektrifiera andra typer av transportområden. Det här är bara början, avslutar Claes Nilsson.