Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 4 apr 2018 09:32

Volvo gör succé i USA – ökar med 49 procent

Anders Gustafsson tar emot pris efter att Volvo XC60 blivit utsedd till World Car of the Year.

Anders Gustafsson tar emot pris efter att Volvo XC60 blivit utsedd till World Car of the Year.

Foto: SAM SIMMONDS / POLARIS POLARIS IMAGES

Volvos nya chef i USA - Anders Gustafsson - har fått en flygande start.

Försäljningen ökade med 49 procent under första kvartalet i år.

Succén drog med sig Volvo till 147 000 sålda bilar totalt. Därmed har Volvo chans på drömgränsen 600 000 sålda bilar över hela året.

Efter några tunga år bytte Volvo inför 2017 chef för verksamheten i USA. Anders Gustafsson – tidigare chef för Sverige och under en kortare tid Europa – kom till USA med målsättningen att öka försäljningen.

Och det har han lyckats med. Första kvartalet i år sålde Volvo drygt 20 000 bilar vilket inte är långt efter Volvos största marknad, Kina, med 28 000 sålda bilar.

Förklaringen är Gustafssons rundresa till Volvos handlare i USA samt hög efterfrågan på modellerna XC90 och XC60. Volvo har nyligen lanserat sin nya XC40 i USA vilket ska kunna öka försäljningen ytterligare.

Volvo XC60 utsågs i samband med bilsalongen i Detroit till bästa suv och XC40 kommer till USA med den prestigefyllda titeln Car of the Year i bagageluckan.

LÄS MER: Här är bilarna som säljer mest i Sverige just nu 

Frankrike gillar XC40

I Europa ökade försäljningen med 5,7 procent och i Kina med 23,3 procent. Totalt sålde Volvo drygt 147 000 bilar under det första kvartalet 2018 vilket är 14,1 procent fler bilar än samma period förra året. I Europa sticker Frankrike ut som en extra bra marknad för Volvo då försäljningen i landet ökade med 35 procent bara i mars månad. Där anses nya XC40 var en stor del i ökningen.

Kan Volvo fortsätta den takten och få ut maximalt av nylanseringen av XC40 så kan drömgränsen 600 000 bilar passeras i slutet av året. Volvo har också som långsiktig målsättning att nå hela 800 000 sålda bilar senast 2020.

Försäljningen i USA kan öka ytterligare i samband med att Volvo nästa månad öppnar sin nya bilfabrik i South Carolina.