Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 1 dec 2017 10:34

Volvo genomför egna tester på lim till rutor

Foto: SVEN-ERIK JOHANSSON

Volvo genomför egna tester på allt material som krävs för att reparera deras bilar.

Hittills har Volvo bara godkänt så kallade PU-lim med de farliga isocyanaterna.

– Vi har inget emot att godkänna ett MS-lim bara det klarar våra krav, säger Volvos vindruteexpert Lennart Edvardsson.

Volvos verkstäder genomför allt fler byten av vindrutor. Och det lim som verkstäderna använder vid rutbyten har testats av Volvo.

– Vi genomför noggranna tester av de lim som ska användas vid ett byte av en vindruta. De som klarar kraven förpackar vi och skickar till våra verkstäder. Tillverkaren av det limmet kan sen sälja det till andra, berättar Lennart Edvardsson, vindruteexpert på Volvo. 

För att garantin ska gälla kräver Volvo att vindrutebytet sker enligt de anvisningar de själva författat. Men Volvo måst också tillhandahålla anvisningar till andra, som till exempel bilglasmästare och verkstäder som försäkringsbolagen utsett. 

– Vi kan inte ställa krav på externa verkstäder, bara på våra egna. Vi har inga specifika krav på de externa kedjorna. För att garantin ska gälla så ska verkstäderna klara att genomföra reparationen enligt våra specifikationer. Gruppundantaget gör att vi inte kan kräva att de går till oss.

Det lim som Volvo i dag godkänt och distribuerar till sina verkstäder innehåller de farliga isocyanaterna.

– Limmet innehåller så kallade bundna isocyanater och det har vi i stolar, i plastdetaljer och på många håll i bilen, och i samhället. Det är viktigt att monteringsanvisningarna följs så att inte limmet hettas upp och isocyanaterna frigörs, då behövs fläktar med mera. Vi använder en speciell tråd med vev för att lossa den gamla vindruta, det är väldigt smidigt, säger Lennart Edvardsson.

Varför använder ni inte ett lim som inte innehåller isocyanater?

– Vi har inte hittat något lim utan isocyanater som klarar kraven.

Hur ser era limtester ut?

– Det är dragtester och tester av vidhållning. Våra tester är tuffare än de oberoende tester som finns. Vi har mycket högre krav på vidhållning vid en avåkning till exempel.

Litar ni inte på de oberoende tester som finns?

– Vi gör unika tester för våra bilar och vi har betydligt högre krav.

Innehåller era reparationsanvisningar uppgifter om exakt limsort?

– Ja, de är väldigt detaljerade. Det är typ av lim och till exempel hur tjock och bred limfogen ska vara. Det är samma sorts lim till alla bilar men limfogen kan se annorlunda ut för en stor bil jämfört med en mindre bil. 

– En stor sak i våra anvisningar är köra-iväg-tiden. Olika verkstadskedjor tävlar i hur snabbt kunde kan köra iväg med sin bil, för de vill ha stor omsättning. Men våra anvisningar säger tre timmar. Bilen ska stå i tre timmar efter att rutan monterats. Vi vill inte att rutan ska lossna om kunden krockar på väg från verkstaden.

Skulle det vara bra om ni slapp PU-lim med de farliga isocyanaterna?

– Vi har tittat mycket på det där för vi vet att det förekommer önskemål från skyddsombud och andra. Men tyvärr har vi inte testat några som klarar kraven. Vi ska vara noga med giftiga saker men vi vet också att det finns isocyanater i många saker, i bilstolarna, i skosulor. Vissa isocyanater är också giftigare än andra. Det viktiga är att de inte hettas upp.