Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 24 maj 2017 09:03

Volvo får nya syskon – Geely köper bilmärkena Lotus och Proton

Geely köper Proton – och får samtidigt kontroll över Lotus.

Geely köper Proton – och får samtidigt kontroll över Lotus.

1/2

Foto: Lotus

Geelys ägare Li Shufu förfogar nu över Proton och Lotus, Volvo, Geely, taxibilarna i London och det helt nya bilmärket Lynk&Co.

Geelys ägare Li Shufu förfogar nu över Proton och Lotus, Volvo, Geely, taxibilarna i London och det helt nya bilmärket Lynk&Co.

2/2

Foto: WU WEI

Geely vann budgivningen och får köpa det malaysiska bilmärket Proton.

Det betyder att Volvo får ytterligare ett bilmärke som syskon i Li Shufus växande bilimperium.

På slutet stod det mellan Geely och PSA, det vill säga Peugeot, Citroën och DS. Men tidigare fanns även Renault och Suzuki med i budgivningen på det malaysiska bilmärket Proton. Proton ägs av DRB-Hicom men nu uppger bilaffärssajten automotivenews att Proton kommer att säljas till Geely inom de närmsta dagarna.

Affären har gjorts upp och ett gemensamt uttalande förbereds som bäst. Enligt uppgifterna köper Geely 49 procent av Proton och får på köpet även kontroll på bilmärket Lotus, som ägs av Proton sedan många år.

Proton bildades 1983 av malaysiern Mahathir Mohamad, då premiärminister i landet. Proton har fått stort stöd av den malaysiska staten genom åren och så sent som förra året krävdes ett statligt bidrag på drygt tre miljarder kronor för att rädda företaget. En försäljning har pågått en längre tid och PSA-chefen Carlos Tavares har varit mest offensiv

Proton förfogar över två bilfabriker i Malaysia och en total kapacitet på 400 000 bilar per år. Det blir ett fint tillskott i Geely-familjen som behöver fler fabriker.

Proton har tidigare haft som affärsidé att bygga bilar som köpts av andra och sätta Proton-märken på dem. Men troligen kommer Geely att använda bilmärket Proton för att sälja sina egna produkter i regionen.

Proton var under en period aktivt i rally-VM och varumärket Lotus finns på flera håll i motorsportvärlden. Kanske får Volvos ingenjörer sätta tänderna i Lotus och äntligen bygga den sportbil vi länge sett fram emot.

I Geely-koncernen ingår nu Proton och Lotus, Volvo, Geely, taxibilarna i London och det helt nya bilmärket Lynk&Co. 

Med kraftigt utökad tillverkningskapacitet i Malaysia kan Geely fortsätta sin tillväxt.