Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 12 apr 2019 11:07

Volvo en av Europas största miljöbovar

Volvo ökar sitt utsläpp och kommer tredje sist i Europa när det kommer till bilarnas snittutsläpp. Här är vd:n Håkan Samuelsson. Arkivbild.

Volvo ökar sitt utsläpp och kommer tredje sist i Europa när det kommer till bilarnas snittutsläpp. Här är vd:n Håkan Samuelsson. Arkivbild.

1/3

Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Mercedes hamnar sist och har också den största utsläppsökningen jämfört med året innan.

Mercedes hamnar sist och har också den största utsläppsökningen jämfört med året innan.

2/3

Foto: Daimler

Bäst är Toyota, mycket på grund av den höga andelen hybridbilar.

Bäst är Toyota, mycket på grund av den höga andelen hybridbilar.

3/3

Foto: Toyota

För andra året i rad går utsläppskurvan i Europa åt fel håll. 

Mängden koldioxid från nya bilar ökade i fjol till den högsta nivån sedan 2014. 

De tre märkena som sticker ut som de värsta miljöbovarna är Mercedes, Mazda och Volvo, rapporterar analysföretaget Jato. 

I bilindustrin pågår ett febrilt arbete med omställningen till elektrifiering. 2021 träder de stränga EU-kraven, som innebär att tillverkarnas fordon inte får ha ett högre genomsnittsutsläpp på mer än 95 gram koldioxid per kilometer, i kraft. 

Men enligt Jatos rapport har deras ansträngningar hittills inte gett någon effekt. Tvärtom har snittutsläppet för alla bilar som säljs i Europa ökat. 2017 vände kurvan uppåt med 0,3 gram och analysföretaget visar nu på att trenden förstärktes med en ökning på ytterligare 2,4 gram i fjol. 

I dag ligger snittet på 120,5 gram per kilometer. Nu måste branschen på kort tid sänka sina utsläpp drastiskt. Annars väntar miljardböter.

LÄS MER: 9 bästa elbilarna just nu 

Färre dieselbilar ger högre utsläpp

Ökningen sker på nästan alla av de 23 analyserade marknaderna, bortsett från Nederländerna, Finland och det elbilstäta Norge.

Bakom ökningen finns två huvudsakliga förklaringar: vikande försäljning av dieselbilar och för litet utbud respektive efterfrågan på modeller med eldrift. 

Uppgifterna om avgasfusk kopplat till höga utsläpp av farliga kväveoxider och debatten om miljözoner har fått allt färre kunder att välja diesel. Det har skett en förskjutning mot bensin, men eftersom de dieseldrivna bilarna generellt sett är snålare leder det till högre utsläpp. Samtidigt har det saknats både efterfrågan och utbud av elektrifierade fordon för att väga upp för påslaget av koldioxid som kommer med bensinbilarnas ökade popularitet.  

”Den positiva effekten dieselbilar haft för utsläppen har tonat ut när efterfrågan har rasat dramatiskt under det senaste året. Om den här trenden fortsätter och alternativa bränslen inte accelererar, kommer industrin att tvingas ta till mer drastiska åtgärder för att möta utsläppsmålen på kort sikt”, står det i rapporten. 

LÄS MER: Vad är billigast i längden – elbil eller bensinbil?

Mercedes, Mazda och Volvo är värst

Sett till bilarnas snittutsläpp är det Mercedes, Mazda och Volvo som ligger allra sämst till. 

Störst ökning från året innan uppvisar Mercedes, BMW och Volvo. Om de förut var långt ifrån att klara målet på 95 gram per kilometer är de alltså ännu längre därifrån nu. 

– Det beror på att kunderna väljer bensin i stället för dieselbilar, men vi tror att ökningen kommer att bromsas i år när vi introducerar mildhybrider och kan öka produktionen av laddhybrider betydligt, säger Stefan Elfström, presstalesperson för Volvo Cars, till Dagens Industri

Inom några veckor kommer Volvo att rulla ut sina första mildhybrider. Vid sidan av en traditionell förbränningsmotor har de ett system på 48 volt som återvinner och lagrar kraft genom att bland annat återvinna bromsenergi. På sikt ska tekniken finnas i alla märkets bilar, vilket väntas reducera utsläppen med mellan 10 och 15 gram koldioxid per kilometer. 

Senare kommer också en renodlad elbil från syskonmärket Polestar och en helt eldriven version av suven XC40. Volvo hoppas att det ska snygga till siffrorna ytterligare. 

Toyota redan nära målet tack vare hybriderna

I andra sidan av spektrumet hittar vi Toyota, som tar ledartröjan tack vare att andelen sålda hybrider ligger på hela 60 procent. Med ett utsläpp på 99,9 gram per kilometer är den japanska tillverkaren redan nära att klara de nya kraven. Därefter kommer de franska Peugeot, Citroën och Renault. 

Totalt var det fem av märkena i undersökningen som minskade sina utsläpp. Störst förbättring stod Nissan för, med en sänkning på 5,2 gram som till stor del förklaras av lanseringen av elbilen Nissan Leaf.