Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Bilnyheter

Publicerad 3 dec 2018 11:42

Volvo dominerar nybilsförsäljningen

Volvos kompaktsuv XC40 hamnar på femte plats.

Volvos kompaktsuv XC40 hamnar på femte plats.

Foto: Volvo

Volvo har fyra bilmodeller med bland de fem som sålt bäst i Sverige i november.

En modell som däremot rasat i försäljningen är Volkswagens Passat som hamnar först på sjunde plats.

Volvo fortsätter att dominera den svenska bilförsäljningen, trots att försäljningen faller kraftigt jämfört med förra året.

– Nu går vi in i slutspurten med en månad kvar på året. Vårt mål är att vi för helåret självklart ska gå ur 2018 och in i 2019 som marknadsledare. Det ser vi med tillförsikt fram emot, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.

LÄS MER: Här är de hemliga bilarna – som du inte borde få se 

Försäljningen sjönk efter nya skatten

I november föll försäljningen med hela 20,5 procent som en följd av den nya fordonsskatten och att nya testmetoder försenat flera eftertraktade modeller.

Bland annat har Volkswagens långa leveranstider på laddhybriden GTE fått den tidigare toppsäljande modellen Passat att rasa till sjunde plats.

För hela 2018 ser ändå branschorganisationen Bil Sweden, som står för statistiken, att nybilsförsäljningen når sitt tredje bästa år någonsin, trots de två tydliga störningarna i bilköparnas mönster.

LÄS MER: Så ska BMW få laddhybriderna godkända 

Törstiga bilarna blev dyrare – men det saknas snåla varianter

Den nya fordonsskatten, det så kallade bonus-malussystemet, har påverkat bilförsäljningen kraftigt. 

Många av de allra populäraste modellerna blev dyrare, vilket har minskat antalet sålda bilar. Samtidigt har efterfrågan på snålare hybrid- och elbilar ökat. 

– Syftet med Bonus-malussystemet var att styra om kundernas köp från fordon med höga utsläpp till fordon med låga. Det är än så länge för tidigt att säga något om de långsiktiga effekterna. Efterfrågan på så kallad klimatbonusbilar är dock fortfarande högre än utbudet på marknaden på grund av bristen på tillgängliga och godkända bilmodeller, säger Bil Swedens vice vd Jessica Alenius.

Tillverkarna har alltså svårt att förse alla kunder med de snålare modellerna. Delvis beror det på att de blivit tvungna att anpassa sig till en ny mätmetod för utsläpp. 

– Nedgången för personbilar under de senaste månaderna förklaras därmed också av förlängda leveranstider för vissa modeller beroende på brist på testkapacitet i Europa samt i vissa fall ytterligare tekniska justeringar för att få bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP.